Om webperf / vanliga frågor och svar
Snabblänkar:
- Vad utvärderar Webperf?
- Vilka webbplatser får vara med?
- Vilka tekniska krav är det på listade webbplatser?
- Vilken adress är det som testas? (ny sedan 2024)
- Varifrån körs testerna?
- Vad är premium?
- Vem står bakom Webperf?
- Kan man köpa tjänster av Webperf?
- Vilken del av webbplatsen är det som testas?
- Fått dåligt betyg i något test - vad göra?
- Hur funkar kategorierna?
- En webbplats totalbetyg och delbetygen?
- Hur och när räknas betygen ut?
- Min webbplats har besökts av Webperfs bot? Vad handlar det om?
- Vi är en webbyrå och undrar hur man kommer med på de här listorna?
- Hur ser premiumtjänsten ut och vilka funktioner har den?
Vad utvärderar Webperf?
Tanken är att mäta ifall webbplatser som är viktiga för det svenska samhället följer god praxis. Så det är dels ett sätt att sätta press på de som inte gör så bra ifrån sig samtidigt som de som vill bygga en bra webbplats får hjälp att veta hur det blev. Allt är inte enkelt att mäta automatiskt, men vi lägger pö om pö till fler tester.
Följande är de tester som körs:
Google Pagespeed API v4ersatt av test 1- Webbprestanda enligt Google Lighthouse
- HTTP statuskod 404
HTTPS-kollersatt av test 21- Sökmotoroptimering (SEO) enligt Google Lighthouse
- Följs praxis enligt Google Lighthouse
- Validerar HTML enligt W3C
- Validerar CSS enligt W3C
Progressive Web Apps enligt Google Lighthousetogs bort i Lighthouse v12- Standardfiler
- Tillgänglighet enligt Axe
- Läsbarhet
- Antal länkar
- Innehållsanalys
HTTP/2ersatt av test 21- Webbprestanda enligt Sitespeed.io
Användbarhet enligt Google Pagespeed API v2- Kvalitet på frontend-kod med Yellow Lab Tools
- Tillgänglighet enligt Pa11y
Tillgänglighet enligt Axe- Integritetstest med Webbkoll
- HTTP & tekniktest
- Energieffektivitet
- Spårning och integritet
- E-post
- Mjukvara
- Tillgänglighetsredogörelse
- CSS
- HTML
- Javascript
Exempel på fler tester vi har på vår shortlist är:
- Fler och nyare tester av användbarhet.
- Följer man god praxis för namngivning av URL:ar? Som att undvika mellanslag, understreck, svenska bokstäver, m.m?
- Innehållsanalys som att mäta läsbarhetsindex (LIX), längd på sidtitlar, antal länkar per sida med mera.
Vi har mängder med historiska data. För vissa webbplatser ända sedan 2010 pga att webperf.se är arvtagaren till en nu nedlagd webbtjänst, vid namn webbfunktion.com, som hjälpt till med webbkvalitet sedan 2004.
Vilka webbplatser får vara med?
Det är nästan bara svensk offentlig sektor som är med och andra webbplatser av nationellt intresse. Sådana webbplatser är de som tillhör politiska partier eller på annat sätt har med Sveriges demokratiska eller digitala utveckling att göra. Sedan 2023 är även de som förmodas lyda under privat sektors tillgänglighetsdirektiv med på Webperf.se, dock inte med ambitionen att lista samtliga som berörs av lagstiftningen.
Webbplatser ska också ha ett något sånär representativt innehåll. Därför avlistas webbplatser som enbart har text som att de är under konstruktion. Detta görs manuellt och tips mottages tacksamt.
Vilka tekniska krav är det på listade webbplatser?
En mer teknisk kvalifikation är att webbplatsen måste vara på sin egen domän eller subdomän. Det är inte meningsfullt att jämföra olika undersidor på en och samma webbplats då de normalt sett har samma karaktärsdrag.
I extremfall listas testwebbplatser, kriswebbplatser och liknande. Tanken är dock inte att de ska dyka upp i topplistor.
Vilken adress är det som testas?
Ny regel sedan januari 2024.
Då splash-screens börjat bli vanliga behövdes ett ställningstagande kring exakt vilken adress på en listad webbplats som testas. Delvis är det en irrelevant fråga eftersom det bara är vissa tester som anropar just den listade adressen. Några tester som inte gör det är exempelvis 404-testet och standardfiler.
Dock är det möjligt att skräddarsy den listade adressen på ett sätt som inte är representativt för besökarnas upplevelse. Därför är Webperfs position numera att det är domänen, utan www-prefix, som är startsidan. Dock kommer det även fortsättningsvis läggas viss ansträngning att följa upp när webbplatser flyttar mellan www eller utan www. som prefix.
Webbplatser med mer än en målgrupp kan räkna med överseende. Exempelvis kommuners webbplatser som på rot-nivå frågar om besökaren vill till invånarsidan, den för företagare eller turister.
Varifrån körs testerna?
Testerna körs främst från Sverige. Oftast i Webperfs egen testmiljö i Dalsland som är uppkopplad via svenska Bitcom med 1 Gbit/s eller i Glesys datacenter i Falkenberg på 100 Mbit/s.
Det finns dock en testmiljö som går in som backup ifall både Webperfs egen och den hos Glesys inte hunnit testa i rätt tid. Den körs hos Hetzner i Helsingfors.
För dig med ett CDN kan detta spela roll. Exempelvis bunny.net har svarat på denna finska trafik med servrar som tycks ligga i Ryssland. Att blanda in Ryssland ger förstås sämre betyg i tester som har med säkerhet och integritet att göra. Ditt betyg i dessa tester kan alltså variera beroende på om din webbplats hanterar svensk och finsk trafik olika.
Vill du på förhand godkänna Webperfs IP-adresser? Du hittar en aktuell lista under fråga 2 på premium.webperf.se, men utan premium-tjänsten kan du inte räkna med någon support.
Vad är Webperf Premium?
En premium-webbplats har inga fördelar när det gäller exempelvis betygsättning. Dock kan de som ansvarar för webbplatsen räkna med att få viss support, att testerna körs mer frekvent och kan logga in för att läsa mer detaljer om utförda tester.
Vem står bakom Webperf.se?
Främst är det Marcus Österberg som jobbar med webbplatsen Webperf.se. Marcus har ett förflutet som webbutvecklare och har varit frälst kring webbprestanda, tillgänglighet och webbstandard sedan slutet på 90-talet. Marcus har också skrivit böcker om webbutveckling, bland annat boken om webbanalys som du kan läsa gratis här på Webperf.se
Webperf består också av en sorts community som tagit över utvecklingen av testerna sedan 2019. Mer om detta hittar du på Github-repot för Webperf Core. Men allt runt communityt handlar inte om att skriva kod utan även efterforskning, dokumentation och utvärdering av tester.
Kan man köpa tjänster av Webperf?
Ja. Tjänster men inte konsulttjänster. Tjänster är för närvarande en tillgänglighetstestning med automatiska verktyg samt en premium-tjänst. Premium-tjänsten gör att man får sin webbplats testad oftare, även kan utvärdera en acceptanstestmiljö (vi har fast IP-adress), och mycket mer.
Tjänster säljs av Webperf AB (556729-1892), som har F-skattesedel och bl.a. kan skicka e-fakturor i enlighet med DIGG:s rekommendationer för e-handel (via PEPPOL-nätverket).
Webperf AB har ingen avsikt att jobba med konsulttjänster eller ersätta någons behov av egna utvecklare eller webbyrå. Enbart att förenkla att få ett kontinuerligt beslutsunderlag eller hjälp att utföra de tester som finns i Webperf Core.
För webbyråer finns ett premiumpaket som gör att man får mängdrabatt att ansluta mängder av sina kunders webbplatser (och acceptanstestmiljön) för att hålla dem under uppsikt. Det går också att låta kunden själv få ett premiumkonto för att exempelvis starta en omtest.
Mer om Premium för webbyråer.
Vilken del av webbplatsen är det som testas?
Om det inte står något annat är testet enbart utfört på webbplatsens startsida eller den adress som anges på webbplatsens profilsida på Webperf.
Ibland har en webbplats nämligen inte sin startsida i webbplatsens rot. Exempelvis har vissa kommuner delat upp så att turismdelen och delen för de egna invånarna lever parallellt, exempelvis som kommun.se/invanare.html, det är den som vänder sig till invånarna som är i fokus här.
När felsidan (404) testas är det en slumpmässigt namngiven HTML-fil som anropas i webbplatsens rot. Sen kollar vissa tester efter filer som security.txt, robots.txt och vad nu er sitemap heter.
Ibland kan det stå hur många webbsidor som testats och då är testets värden ett genomsnitt för alla webbsidorna.
Fått dåligt betyg i något test - vad göra?
Först och främst ska man inte ta några drastiska beslut baserat på det som visas på Webperf. Testerna kan faktiskt strula för enskilda webbplatser och visa ett betyg som inte är helt rättvist. Vissa webbplatser använder dessutom kommande webbstandarder som inte är implementerat i testerna.
Så ta det lugnt och undersök vidare, eller tala med dina webbutvecklare, innan du skrider till verket. Du rekommenderas att pröva några olika verktyg för att kolla respektive sorts test vi har på Webperf.
Det är bara de som har premium-tjänsten som kan räkna med support, men det lönar sig oftast att ge sig in på Webperfs Slack-kanal för att fråga hur andra gjort för att fixa vissa sorters problem på sina webbplats.
Hur funkar kategorierna?
Tanken med kategorierna är att man ska kunna jämföra sin webbplats med sina likar. Att få ett jämförelsetal vilket flera av de frekventa användarna av Webperf berättat att de haft nytta av när de argumenterat och prioriterat förbättringar internt.
Alla kan inte vara bättre än genomsnittet, men ett bra riktvärde är att man vill ha minst 3,0 i totalbetyg, bra tillgänglighet och skydd av besökarnas integritet.
En webbplats totalbetyg och delbetygen?
Det finns tre olika sorters betyg – 1 till 5:
- Enskilda testers betyg – för respektive test, exempelvis tillgänglighet enligt Pa11y eller om man följer HTML-standarden.
- Kategoribetyg – grupperar olika enskilda betyg, exempelvis de två olika tillgänglighetstesterna, och visar deras genomsnittsbetyg.
- Totalbetyg – är genomsnittsbetyget för alla enskilda tester, har alltså inte med kategoribetygen att göra.
Tanken med kategoribetygen är att kunna jämföra en webbplats prestation inom webbstandard, tillgänglighet, etc, med andra webbplatser. Det blir finkornigare att kunna se om en webbplats är bättre än medel på vissa sorters betyg men klart sämre på något annat.
Hur och när räknas betygen ut?
För de enskilda testerna anges datumet intill.
När det gäller kategori- och totalbetyget så anges ingen tidpunkt. De med Webperf Premium får sina kategori- och totalbetyg omräknade flera gånger per timme eftersom de testas åtminstone varje dygn. För alla andra webbplatser som listas på Webperf.se uppdateras betygen åtminstone innan respektive månadsrapport släpps för den kategori webbplatsen ingår i.
Anledningen till att det inte görs i realtid, eller åtminstone oftare, är för att det är extremt prestandakrävande så som Webperfs databas är designad.
Min webbplats har besökts av Webperfs bot? Vad handlar det om?
De webbplatser som bevakas av Webperf kan i sina loggar hitta spår av följande useragent:
Mozilla/5.0 (compatible; Webperfbot/1.0; +https://webperf.se/om/#11)
Det är inga konstigheter med det. Det innebär bara att du fått ett besök av Webperfs automatiserade bot precis som du säkert har många andra icke-mänskliga besök av Google, Bing, säkert en massa spammare och många fler.
Men trafik från testerna Webperf.se kör med (eller andra användare av Webperf Core) använder ett flertal olika useragents. Det beror på att respektive test har olika behov av inställningar.
Vi är en webbyrå och undrar hur man kommer med på de här listorna?
Vilka som listas på Webperf.se är inte helt glasklart.
Webbyråer som kategori/lista på Webperf är främst till för att kunna visa på hur bra leverantörer är i relation till offentlig sektor och andra som köper byråernas tjänster. För att visa vilka som vet hur en bra webbplats byggs.
Varför listas "alla" inom offentlig sektor då?
Inte riktigt alla listas. Det finns kriterier, vilket du kan läsa mer om under Vilka webbplatser får vara med? och Vilka tekniska krav är det på listade webbplatser?
Poängen med de webbplatser som listas är att hjälpa offentlig sektor genom påverkan och mätbarhet att bättra sig. Så inom offentlig sektor finns en ambition att alla aktörer ska med, medan det för privata organisationer är mer ett representativt urval.
Om man gärna vill komma med som webbyrå, e-handlare, etc går det bra att köp ett Premium-konto och man matchar kategorins urvalskriterier. Ifall man inte matchar kategorin finns det dolda kategorier också. Om du vill veta på förhand om din webbplats kommer hamna i en publik kategori är det bara att höra av dig till order@webperf.se och berätta om din webbplats.
Det finns en variant av premiumtjänsten just för webbyråer! Där du kan ta med upp till 20 stycken kunder för att jobba mer datadrivet med även deras kvalitet. Det är upp till er ifall ni bjuder med respektive kund så de får en egen inloggning till premiumtjänsten.
Hur ser premiumtjänsten ut och vilka funktioner har den?
Nedan finns en video med en inspelning av hur Webperf Premium kan se ut om man har ett Premium Liten-konto för två stycken webbplatser. Men om du föredrar att få en guidad tur är det också ett alternativ – du kan få veta hur det skulle se ut för din webbplats med premiumtjänsten:
Boka in dig för en demo av premiumtjänsten
Vill du bidra eller har du en fråga?
Hör av dig via Mastodon eller Slack så ska vi kolla på din frågeställning inom någon dag.
Du som vill hjälpa till på ett eller annat sätt är också välkommen att höra av dig. Det är främst inom utveckling av nya tester eller dra nytta av befintliga där det behövs hjälp.