Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Statistik om webbplatser Webperf.se följer

Kontinuerligt uppdaterad statistik om hur de tusentals webbplatser Webperf.se följer är uppbyggda. Vilket CMS och webbanalys de använder, hur tillgängliga de är, samt deras dataskydd.

Avsnitt:


Testerna och informationsinhämtningen är baserat på Webperf Core och resultatet från de tusentals webbplatser som Webperf.se följer månatligen.

Vilka verktyg för webbanalys används i Sverige och Norden?

Webperf har betydligt fler svenska webbplatser listade vilket påverkar precisionen vid jämförelse mellan Sverige och övriga Norden. I Sverige kollar vi efter nedan verktyg för webbanalys:

  • 47.4% har Google Analytics eller Tag Manager
  • 18.8% har Matomo Analytics
  • 5.1% har Vizzit
  • 3.2% har Siteimprove Analytics
  • 2.8% har Piwik PRO
  • 0.4% har Fathom Analytics
  • 1.4% har Plausible Analytics
  • 0.5% har Monsido Statistics
  • 6.6% har Hotjar
  • 0.7% har Adobe Analytics
  • 1.3% har New Relic
  • 0.1% har Mixpanel
  • 0.2% har Quantcast Measure
  • 1.0% har Fullstory
  • 1.0% har Cloudflare Insights
  • 0.3% har Snowplow
  • 0.2% har Klaviyo
  • 1.7% har Microsoft Clarity
  • 0.6% har Pingdom RUM
  • 0.7% har Crazyegg

För jämförelse ser det ut på följande sätt i övriga Norden:

  • 35.9% har Google Analytics eller Tag Manager
  • 10.0% har Matomo Analytics
  • 0.0% har Vizzit
  • 14.7% har Siteimprove Analytics
  • 0.7% har Piwik PRO
  • 0.5% har Fathom Analytics
  • 0.4% har Plausible Analytics
  • 8.9% har Monsido Statistics
  • 1.4% har Hotjar
  • 0.2% har Adobe Analytics
  • 1.1% har New Relic
  • 0.0% har Mixpanel
  • 0.0% har Quantcast Measure
  • 0.0% har Fullstory
  • 0.6% har Cloudflare Insights
  • 0.2% har Snowplow
  • 0.2% har Klaviyo
  • 0.0% har Microsoft Clarity
  • 0.5% har Pingdom RUM
  • 0.0% har Crazyegg

Dataskydd och informationssäkerhet

Av de svenska webbplatserna är det 77.3% som blandar in tredjeparter från länder utan adekvat nivå av dataskydd. Motsvarande för övriga Norden är 93.5%.

Webbpubliceringssystem (CMS) i Sverige och övriga Norden

Internationellt sett är Wordpress ett extremt vanligt CMS, men Episerver (numera Optimizely) kommer från den svenska marknaden och är förstås väletablerad. Det är också Sitevision från Örebro.

Wordpress

Så hur står de sig för de webbplatser som listas på Webperf.se? Jo, Wordpress har 37.8% av den svenska marknaden.

Om man tittar på Wordpress marknadsandel i övriga Norden så är den istället 26.7%.

Sitevision

Sitevision från Örebro har en enormt stark position särskilt bland kommunerna och offentlig sektor. Deras andel bland webbplatser som listas på Webperf.se är 16.0%.

Man kan ju undra hur väl Sitevision lyckats nå utanför Sverige. De webbplatser som skulle kunna ha Sitevision och märkas av i detta test är endast kommuner i de andra nordiska länderna. Sitevisions marknadsandel där är 0.0%, så det finns en del att göra.

Optimizely / Episerver

När kommer vi i Sverige sluta säga Episerver? Oklart, men ibland också kallat "opti". Optimizely har 12.4% av den svenska marknaden.

Redan under namnet Episerver hade de nått ut utanför Sveriges gränser, och i den här jämförelsen är det enbart kommuner i övriga Norden som räknas in. Av dessa webbplatser finns Optimizely på 7.1%.

Tillgänglighet

På Webperf testar Pa11y med mer strikta inställningar än DOS-lagen kräver. Pa11y testar upp till och med nivå AAA av WCAG. Bara 9.3% av de svenska webbplatserna saknar fel enligt Pa11y-testet. I övriga Norden är den siffran 4.2%.

Det genomsnittliga Pa11y-betyget i Sverige är 3.7 av 5. Den webbplats som har flest fel har hela 630 st tillgänglighetsfel enbart på sin startsida. Det nordiska genomsnittsbetyget för Pa11y är 3.9 av 5.

Axe core

För Axe-testet är det genomsnittliga betyget i Sverige 4.5 av 5. I Norden är det 4.6 av 5.

De tio vanligaste felen på startsidor i Sverige är:

  • 50.5% har Kontrasten mellan bakgrundsfärg och förgrundsfärg är inte tillräckligt stor.
  • 45.9% har Vissa länkar har inte ett igenkännligt namn
  • 33.9% har Rubrikelementen har inte ordnats i följd i fallande ordning
  • 20.4% har Alla bildelement har inte alt-attribut
  • 14.4% har Vissa knappar har inte namn som hjälpmedlen kan använda
  • 11.9% har user-scalable=&quot;no&quot; används i elementet <meta name=&quot;viewport&quot;>, eller också är värdet på attributet maximum-scale mindre än 5.
  • 6.3% har Vissa <frame>eller <iframe>-element saknar titel
  • 5.8% har Det finns element med ett tabindex-värde som är större än 0
  • 5.2% har Alla attribut av typen aria-* stämmer inte med elementets roll
  • 5.0% har <html>-elementet har inget lang-attribut