Kontinuerligt uppdaterad statistik om hur de tusentals webbplatser Webperf.se följer är uppbyggda. Vilket CMS och webbanalys de använder, hur tillgängliga de är, samt deras dataskydd.
Avsnitt:
Testerna och informationsinhämtningen är baserat på Webperf Core och resultatet från de tusentals webbplatser som Webperf.se följer månatligen.
Vilka verktyg för webbanalys används i Sverige och Norden?
Webperf har betydligt fler svenska webbplatser listade vilket påverkar precisionen vid jämförelse mellan Sverige och övriga Norden. I Sverige hittar kollar vi efter nedan verktyg för webbanalys:
- 52.4% har Google Analytics eller Tag Manager
- 5.5% har Vizzit
- 3.8% har Siteimprove Analytics
- 0.4% har Piwik PRO
- 18.3% har Matomo Analytics
För jämförelse ser det ut på följande sätt i övriga Norden:
- 49.7% har Google Analytics eller Tag Manager
- 0.4% har Vizzit
- 16.4% har Siteimprove Analytics
- 0.0% har Piwik PRO
- 5.5% har Matomo Analytics
Dataskydd och informationssäkerhet
Av de svenska webbplatserna är det 81.0% som blandar in tredjeparter från länder utan adekvat nivå av dataskydd. Motsvarande för övriga Norden är 94.6%.
Webbpubliceringssystem (CMS) i Sverige och övriga Norden
Internationellt sett är Wordpress ett extremt vanligt CMS, men Episerver (numera Optimizely) kommer från den svenska marknaden och är förstås väletablerad. Det är också Sitevision från Örebro.
Wordpress
Så hur står de sig för de webbplatser som listas på Webperf.se? Jo, Wordpress har 39.3% av den svenska marknaden.
Om man tittar på Wordpress marknadsandel i övriga Norden så är den istället 21.8%.
Sitevision
Sitevision från Örebro har en enormt stark position särskilt bland kommunerna och offentlig sektor. Deras andel bland webbplatser som listas på Webperf.se är 15.1%.
Man kan ju undra hur väl Sitevision lyckats nå utanför Sverige. De webbplatser som skulle kunna ha Sitevision och märkas av i detta test är endast kommuner i de andra nordiska länderna. Sitevisions marknadsandel där är 0.0%, så det finns en del att göra.
Optimizely / Episerver
När kommer vi i Sverige sluta säga Episerver? Oklart, men ibland också kallat "opti". Optimizely har 12.4% av den svenska marknaden.
Redan under namnet Episerver hade de nått ut utanför Sveriges gränser, och i den här jämförelsen är det enbart kommuner i övriga Norden som räknas in. Av dessa webbplatser finns Optimizely på 6.2%.
Tillgänglighet
På Webperf testar Pa11y med mer strikta inställningar än DOS-lagen kräver. Pa11y testar upp till och med nivå AAA av WCAG. Bara 9.3% av de svenska webbplatserna saknar fel enligt Pa11y-testet. I övriga Norden är den siffran 4.5%.
Det genomsnittliga Pa11y-betyget i Sverige är 3.7 av 5. Den webbplats som har flest fel har hela 596 st tillgänglighetsfel enbart på sin startsida. Det nordiska genomsnittet är 3.9 av 5.
Axe core
För Axe-testet är det genomsnittliga betyget i Sverige 4.5 av 5. I Norden är det 4.6 av 5.
De tio vanligaste felen på startsidor i Sverige är:
- 54.0% har Kontrasten mellan bakgrundsfärg och förgrundsfärg är inte tillräckligt stor.
- 49.8% har Vissa länkar har inte ett igenkännligt namn
- 35.2% har Rubrikelementen har inte ordnats i följd i fallande ordning
- 21.5% har Alla bildelement har inte
alt
-attribut - 13.4% har Vissa knappar har inte namn som hjälpmedlen kan använda
- 13.3% har
user-scalable="no"
används i elementet<meta name="viewport">
, eller också är värdet på attributetmaximum-scale
mindre än 5. - 7.7% har Det finns element med ett
tabindex
-värde som är större än 0 - 7.6% har Vissa
<frame>
eller<iframe>
-element saknar titel - 5.9% har Alla attribut av typen
aria-*
stämmer inte med elementets roll - 5.4% har
<html>
-elementet har ingetlang
-attribut