Statliga myndigheter och de som får sin finansiering via det offentliga har likt kommuner och regioner levt med DOS-lagen i snart fem år. Här kommer en titt på 200 sådana webbplatser.
Sammanfattning:
- Nio webbplatser har ingen enkelt funnen tillgänglighetsbrist med automatiska metoder. Det är bra!
- Å andra sidan, 190 stycken webbplatser har mellan 0,3 till nästan 8 tillgänglighetsbrister per webbsida.
- De som klarar sig utan anmärkning är AP2, Hav och Vatten, Utbetalningsmyndigheten, Diskrimineringsombudsmannen, IMY, Lagrådet, Socialstyrelsen, Myndigheten för psykologiskt försvar, samt Statens offentliga utredningar. Bravo, men man måste kolla manuellt också!
Hoppa till avsnitt:
Det här är en lång skrivelse. Eller snarare, den är lång för att det är så många webbplatser som undersökts och listas. Cirka tvåhundra webbplatser. Du får respektive resultat i en tabell så du kan sortera efter vilka som är bäst eller sämst.
I botten av bloggposten får du också vilka tillgänglighetsbrister som är vanligast, samt att du så klart kan ladda ner testprotokollet i CSV-format för att gräva vidare på egen hand.
Metod
Metoden liknar den när webbyråers tillgänglighet undersöktes nyligen. En crawler har försökt att välja ut 30 slumpmässiga sidor på alla webbplatser inom Webperf-kategorin Övrig offentlig sektor. Kategorin innehåller 209 webbplatser. Men alla gick inte att nå vid testtillfället. Vissa var hjälpsamma och lät testet köra igenom de tänkta 30 undersidorna, andra gick bara med på att få startsidan utvärderad.
Detta är en automatisk metod med stöd av tillgänglighetsmotorn från Deques Axe-Core. Men automatiska tester har ett antal brister. Den tydligaste är att det inte går att testa alla tänkbara brister inom tillgänglighet. Vissa saker är sådant som bara en testare med expertis inom tillgänglighet kan avgöra. En del saker är mer av en bedömningsfråga och därför inte lämpliga att försöka automatisera.
Dessutom drar de här automatiska testerna felaktiga slutsatser ibland, så kallade falska positiva. Som att de pekar på felaktigheter som vid manuell inspektion egentligen är helt ok. Därför ska du ta nedan testresultat med en nypa salt.
Testmotor är Axe Core via Lighthouse 12 och --form-factor
är inställd på mobile
.
Webbplatserna som testats och deras resultat
En grundfråga är förstås hur många tester som utvärderingen grundar sig på. Det enkla svaret är knappt 5300 stycken tillgänglighetstester. Men det är förstås mer komplicerat än så. Vissa webbplatser har fått enbart sin startsida testad för tillgänglighet, andra har både startsidan och lite drygt 30 undersidor med i urvalet. Så du borde se det här testet för vad det är – genomsnittliga siffror som klumpar samman många olika aktörer. Vilket inte är orimligt då några myndigheter består av tusentals anställda och andra har en handfull.
Med det sagt är den nivå av professionalitet vi kan vänta oss på dessa webbplatser något varierande. Men i de olika extremerna finner man att Skånes kommuners startsida lyckas ha nästan 8 stycken olika tillgänglighetsbrister per webbsida, i den bättre änden finns ett flertal myndigheter som med åtminstone några webbsidor saknar brister inom tillgänglighet.
Webbplats | Fel per sida |
---|---|
ap2.se | 0 |
www.havochvatten.se | 0 |
ubm.se | 0 |
www.do.se | 0 |
www.mpf.se | 0 |
www.imy.se | 0 |
www.lagradet.se | 0 |
sou.gov.se | 0 |
www.socialstyrelsen.se | 0 |
www.vti.se | 0.03 |
www.ifau.se | 0.03 |
www.digg.se | 0.03 |
www.shk.se | 0.04 |
www.sakint.se | 0.04 |
www.mtm.se | 0.06 |
www.svk.se | 0.06 |
www.skolfi.se | 0.07 |
www.konsumentverket.se | 0.07 |
www.formas.se | 0.07 |
raddningkarlstad.se | 0.07 |
www.vetansvar.se | 0.08 |
polisen.se | 0.09 |
www.kammarkollegiet.se | 0.09 |
mediemyndigheten.se | 0.09 |
www.spv.se | 0.09 |
www.arvsfonden.se | 0.11 |
www.brottsoffermyndigheten.se | 0.11 |
www.tullverket.se | 0.12 |
www.statskontoret.se | 0.15 |
www.smhi.se | 0.17 |
www.forsakringskassan.se | 0.17 |
www.isof.se | 0.19 |
www.arbetsgivarverket.se | 0.23 |
www.folkhalsomyndigheten.se | 0.27 |
www.myndighetensst.se | 0.27 |
www.transportstyrelsen.se | 0.29 |
www.ivo.se | 0.31 |
www.esamverka.se | 0.33 |
www.av.se | 0.34 |
www.skogsstyrelsen.se | 0.38 |
nfh.se | 0.39 |
www.konstnarsnamnden.se | 0.42 |
www.domstol.se | 0.46 |
www.fortifikationsverket.se | 0.48 |
www.tlv.se | 0.48 |
www.val.se | 0.5 |
www.esv.se | 0.53 |
www.livsmedelsverket.se | 0.55 |
www.pensionsmyndigheten.se | 0.58 |
www.migrationsverket.se | 0.6 |
www.jo.se | 0.61 |
etikprovningsmyndigheten.se | 0.64 |
www.ftn.se | 0.67 |
goteborgsregionen.se | 0.68 |
arbetsformedlingen.se | 0.68 |
www.pliktverket.se | 0.68 |
www.boverket.se | 0.73 |
si.se | 0.76 |
www.oks.se | 0.86 |
kulturanalys.se | 0.93 |
www.scb.se | 0.96 |
www.kemi.se | 0.97 |
www.spsm.se | 0.97 |
www.kronofogden.se | 0.97 |
www.arbetsdomstolen.se | 1.0 |
www.lakemedelsverket.se | 1.0 |
www.msb.se | 1.0 |
www.regeringen.se | 1.0 |
www.tillvaxtanalys.se | 1.0 |
www.government.se | 1.0 |
www.konkurrensverket.se | 1.0 |
www.fmv.se | 1.0 |
www.sida.se | 1.0 |
www.pts.se | 1.0 |
www.statenspersonadressregister.se | 1.0 |
www.rymdstyrelsen.se | 1.0 |
bolagsverket.se | 1.0 |
www.riksrevisionen.se | 1.03 |
www.sgu.se | 1.03 |
www.lansstyrelsen.se | 1.03 |
sameskolstyrelsen.se | 1.03 |
www.vinnova.se | 1.04 |
www.overklagandenamnden.se | 1.04 |
jordbruksverket.se | 1.06 |
isf.se | 1.06 |
www.ekobrottsmyndigheten.se | 1.07 |
www.forskarskattenamnden.se | 1.08 |
www.ehalsomyndigheten.se | 1.1 |
www.arn.se | 1.1 |
www.vr.se | 1.12 |
www.skolinspektionen.se | 1.14 |
www.siun.se | 1.14 |
www.esf.se | 1.16 |
svenskailo-kommitten.se | 1.17 |
www.foi.se | 1.17 |
www.skolverket.se | 1.17 |
www.sfv.se | 1.17 |
www.skatteverket.se | 1.19 |
www.mfof.se | 1.19 |
ei.se | 1.19 |
www.sieps.se | 1.19 |
www.upphandlingsmyndigheten.se | 1.19 |
www.kustbevakningen.se | 1.2 |
www.energimyndigheten.se | 1.21 |
statenskonstrad.se | 1.23 |
www.revisorsinspektionen.se | 1.25 |
www.fpr.se | 1.26 |
www.bfn.se | 1.3 |
mrinstitutet.se | 1.3 |
www.sakerhetspolisen.se | 1.31 |
www.kappala.se | 1.35 |
borasregionen.se | 1.36 |
www.kb.se | 1.37 |
www.konj.se | 1.38 |
www.riksbank.se | 1.41 |
www.trafa.se | 1.47 |
www.skatterattsnamnden.se | 1.48 |
www.ekn.se | 1.54 |
www.riksgalden.se | 1.59 |
www.genteknik.se | 1.59 |
www.aklagare.se | 1.62 |
www.sbu.se | 1.7 |
www.mi.se | 1.77 |
www.sgi.se | 1.78 |
www.mucf.se | 1.82 |
www.swedac.se | 1.83 |
www.smartbuilt.se | 1.93 |
kfhalsingland.se | 1.96 |
www.riksdagen.se | 2.0 |
www.ap7.se | 2.0 |
www.raa.se | 2.0 |
www.namndenmotdiskriminering.se | 2.0 |
www.undom.se | 2.0 |
www.hoglandet.se | 2.0 |
www.lantmateriet.se | 2.0 |
www.ap4.se | 2.0 |
www.karnavfallsfonden.se | 2.04 |
www.sjofartsverket.se | 2.07 |
www.svff.se | 2.08 |
www.polar.se | 2.09 |
www.ncsc.se | 2.1 |
www.kriminalvarden.se | 2.11 |
www.fra.se | 2.17 |
www.barnombudsmannen.se | 2.2 |
www.trafikverket.se | 2.21 |
www.csn.se | 2.28 |
www.kulturradet.se | 2.33 |
fmi.se | 2.34 |
www.justitiekanslern.se | 2.4 |
www.stat-inst.se | 2.42 |
mynak.se | 2.43 |
www.swedenabroad.se | 2.44 |
www.ap6.se | 2.45 |
www.stralsakerhetsmyndigheten.se | 2.48 |
www.rmv.se | 2.52 |
swelife.se | 2.56 |
www.riksarkivet.se | 2.59 |
www.vardanalys.se | 2.64 |
www.statenssc.se | 2.8 |
www.spelinspektionen.se | 2.82 |
www.goliskait.se | 2.83 |
www.uka.se | 2.85 |
jamstalldhetsmyndigheten.se | 2.91 |
www.smartareelektroniksystem.se | 2.95 |
www.sva.se | 2.97 |
www.irf.se | 3.0 |
www.elsakerhetsverket.se | 3.06 |
www.lfv.se | 3.07 |
www.ap3.se | 3.1 |
www.afori.se | 3.22 |
www.mfd.se | 3.23 |
fba.se | 3.23 |
www.kommerskollegium.se | 3.24 |
www.vastkom.se | 3.25 |
siografen.se | 3.32 |
www.naturvardsverket.se | 3.38 |
vafabmiljo.se | 3.42 |
www.harpsund.se | 3.46 |
www.fi.se | 3.55 |
www.swedishmininginnovation.se | 3.59 |
resource-sip.se | 3.67 |
bra.se | 3.75 |
www.metalliskamaterial.se | 3.84 |
lighter.nu | 3.88 |
forte.se | 4.0 |
www.drivesweden.net | 4.0 |
viablecities.se | 4.1 |
isp.se | 4.11 |
www.sametinget.se | 4.22 |
www.skaraborg.se | 4.37 |
produktion2030.se | 4.48 |
www.xn--sjukvrdsregionmellan-0zb.se | 4.8 |
www.fyrbodal.se | 4.9 |
www.forsvarsmakten.se | 5.0 |
delegationcirkularekonomi.se | 5.0 |
www.ap1.se | 5.43 |
innovair.org | 5.52 |
www.bioinnovation.se | 5.62 |
skaneskommuner.se | 7.91 |
Vilka tillgänglighetsbrister har myndigheter?
Det finns en mängd av olika brister på dessa tvåhundra webbplatser från myndigheter och de med offentlig finansiering. Samtidigt är det några tillgänglighetsfel som är mer vanligt förekommande. Av nedan tabell framgår att det är främst kontrastproblem coh att man slarvar med att ordna sina rubriker på ett logiskt sätt, vilket är ungefär samma brister vi brukar se på webbplatser Webperf bevakar.
Typ av fel | Förekomster |
---|---|
Kontrasten mellan bakgrundsfärg och förgrundsfärg är inte tillräckligt stor. | 1207 |
Rubrikelementen har inte ordnats i följd i fallande ordning | 941 |
Vissa länkar har inte ett igenkännligt namn | 938 |
Tryckområdena är för små och har inte tillräckliga avstånd. | 886 |
Element med synliga textetiketter har inte matchande maskinläsbara etiketter. | 871 |
Det finns element med ett `[tabindex]`-värde som är större än 0 | 663 |
Vissa knappar har inte namn som hjälpmedlen kan använda | 537 |
Alla bildelement har inte `[alt]`-attribut | 307 |
Värden som tilldelats till `role=""` är inte giltiga ARIA-roller. | 254 |
Element med `role="dialog"` eller `role="alertdialog"` har inte maskinläsbara etiketter. | 223 |
Listor innehåller inte enbart `<li>`-element och stödelement för skript (`<script>` och `<template>`). | 198 |
Vissa formulärelement har inte etiketter | 166 |
`[user-scalable="no` används i elementet `<meta name="viewport">`, eller också är värdet på attributet `[maximum-scale]` mindre än 5. | 147 |
Länkarna har olika färg för att kunna särskiljas. | 127 |
Bildelement har `[alt]`-attribut som är överflödig text. | 108 |
Några eller alla obligatoriska underordnade element med `[role]` saknas för element med ARIA-rollen `[role]`. | 85 |
Alla attribut av typen `[aria-*]` har inte ett giltigt värde | 78 |
Vissa element saknar kopplade etikettelement. | 75 |
`<html>`-elementet har inget `[lang]`-attribut | 74 |
Alla attribut av typen `[aria-*]` stämmer inte med elementets roll | 65 |
Alla `[aria-hidden="true`-element innehåller fokuserbara underordnade element | 65 |
Elements use prohibited ARIA attributes | 57 |
Det finns element med `[role]`-attribut utan ett obligatoriskt överordnat element | 45 |
Vissa `<frame>`- eller `<iframe>`-element saknar titel | 40 |
Vissa listposter (`<li>`) saknar ett överordnat `<ul>`-, `<ol>`- eller `<menu>`-element. | 39 |
`<td>`-element i en stor `<table>` saknar tabellrubriker. | 30 |
Vissa attribut av typen `[aria-*]` är ogiltiga eller felstavade | 30 |
Inmatningsknapparna har inte urskiljbar text. | 26 |
Vissa `<input type="image">`-element saknar `[alt]`-text | 21 |
Tabellerna använder inte `<caption>` i stället för celler med `[colspan]`-attributet för att ange textning. | 16 |
Namnen för inmatningsfälten för ARIA är inte tillgängliga | 12 |
Länkar för att hoppa över är inte fokuserbara. | 11 |
`<object>` element saknar alt-text | 7 |
Det finns `<dl>`-element som inte enbart består av `<dt>`- och `<dd>`-grupper, `<script>`-, `<template>`- eller `<div>`-element. | 6 |
Namnen för på/av-fälten för ARIA är inte tillgängliga | 3 |
Dokumentet har inget `<title>`-element | 2 |
Det finns celler i ett `<table>`-element där attributet `[headers]` hänvisar till ett `id`-element som inte finns i samma tabell. | 1 |
Alla värden på `[accesskey]` är inte unika | 1 |
`<meta http-equiv="refresh">` används i dokumentet | 1 |
→ Ladda ner 2024-07-myndigheter-etc.csv (1,1 Mb)
Ännu mer om tillgänglighetstestning
Nedan finner du mer av de tillgänglighetsgranskningar som gjorts av Webperf under 2024. Dessutom tips på hur du kommer igång med beställarkompetens inom tillgänglighet.
- Automatiska tillgänglighetstester är inte tillräckligt – så här börjar du testa manuellt (Webperf, 2024)
- Regionernas tillgänglighet - är den något att ha 2024? (Webperf, 2024)
- Tillgängligheten på svenska kommuners webbplatser 2024 - en jämförelse (Webperf, 2024)
- Tillgänglighet och hälso-, sjuk- och tandvård 2024? (Webperf, 2024)
- Tillgängligheten hos högskolor, universitet och innovationsorganisationer 2024 (Webperf, 2024)
- Webbyråers tillgänglighet (Webperf, 2024)
- Bankernas tillgänglighet ett år innan tillgänglighetsdirektivet (Webperf, 2024)