Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Webperf #11

Webperf #11

Nyhetsbrevet Webperf #11 - skickat 28:e april, 2021.

”Låt oss hoppas att det här nya vi köpt in åtminstone inte är sämre än det vi hade redan innan!”

- anställd i offentlig sektor (2021)

Intro

Visst, de flesta av oss jobbar primärt med webbplatser. Men nog börjar DOS-lagens krav kring appar även flåsa oss i nacken? Många av oss bygger appar baserat på webbteknik och från och med 23:e juni 2021 – två månader bort – blir bl.a. WCAG ett krav även för våra mobilappar! Utöver WCAG behöver vi en tillgänglighetsredogörelse samt ge våra användare en chans att både rapportera brister men också erbjuda mer tillgängliga format.

Annat som hänt på Webperf de senaste veckorna är opinionsbildaren Henrik Hallenius som tänkt till kring energieffektivitet:

Att mäta energieffektivitet på webbplatser

Marcus Österberg som undrar varför vi trots EU-domstolens utslag från i juli ändå inte fattar poängen och tycks behöva ett tredje utslag för GDPR – ett Schrems 3.

Ska vi invänta Schrems 3 innan vi skärper oss kring integritet?

Om du tror att en vän eller kollega skulle uppskatta detta nyhetsbrev, ja skicka dem då den här länken så kan de påbörja sin egen prenumeration.

Allt gott

//Webperf crew

Artikel: Webperf har ett nytt integritetstest – som är open source och du kan använda för att slippa skämmas vid ett framtida Schrems 3

I april 2021 började Webperf köra ett nytt test inom informationssäkerhet och personlig integritet. Du kan läsa mer om testet i artikeln Nytt integritetstest - kollar fingerprinting, annonsservrar, kakor, tredjeparter utanför EU, m.m. Men poängen är att lyfta blicken från att en övervägande majoritet i offentlig sektor använder antingen Google Analytics eller Google Tag Manager på sin webbplats (det vill säga är problematiska när det gäller GDPR och Schrems 2). Det här testet kollar mer än om Google Analytics lurar i vassen, det listar även verktyg för webbanalys, oavsettt om de är problematiska eller inte:

  • Matomo Analytics (lugnt om man driftar det inom EU)
  • Matomo Tag Manager (—//—)
  • SiteImprove Analytics (visserligen danskt, men använder en tysk installation av amerikanska Amazon AWS…)
  • Vizzit, som är väldigt svenskt.

Vårt test är hyggligt tillförlitligt för att kontrollera följsamhet till GDPR (eller Dataskyddsförordningen som den heter på svenska) och Schrems 2-domen som kom i juli 2020. Det vårt nya test gör är att kolla om några resurser som webbplatsen drar nytta av driftas i, eller har beroenden till, ett land som inte ingår i EU.

Så vem var bäst i april 2021?

Till stor del verkar de som låg bra till i mars hålla sig kvar i april. Grattis till det! Det är en utmaning att klättra till hög position och sedan hålla sig kvar. Något som Örebro universitet gjort i snart tre år!

  • Politiska partier – först på sjundeplats hittar vi vårt första riksdagsparti…
  • Svenska kommuner – grattis Piteå, Sandviken och Ljusdal!
  • Svenska regioner – Örebro, Blekinge och Halland.
  • Övrig offentlig sektor – Polisen (i vanlig ordning), Myndigheten för press, radio och tv och Nationellt forensiskt centrum. Att DIGG - Myndigheten för digital förvaltning hamnar först på fjärdeplats kan vi fundera på.
  • Offentlig sektors webbtjänster - Hallå konsument ligger bra till, Webbriktlinjerna från DIIG och Vårdhandboken!
  • Medier – Tidningen Svensk Polis gör ett bra jobb på det digitala precis som alla övriga polisgrejer, följt av Skånes Taltidning och Sveriges Radio.
  • Hälso- och sjukvård – bäst är Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Följt av Södra Älvsborgssjukhus och Karolinska Universitets­sjukhuset i Stockholm.
  • Kulturverksamheter – som så ofta är polisens grejer bra. I detta fall Polismuseét, följt av Hälsinglands museum och Tändsticks­museet.
  • Patientorganisationer som leds av Föreningen Fragile-X, Epilepsi­föreningen norra Skåne och Funktionsrätt Sverige.
  • Tankesmedjor – med tanke på att Ignition Research lagt ner nyligen så finns det nya tronföljare; Studie­förbundet Näringsliv och Samhälle,

Tankesmedjan Balans, men också Humtank.

  • Insamlingsorganisationer. De som gör bäst webbplatser, men inte nödvändigtvis bäst insamling, är Insamlings­stiftelsen WONSA, TV-Inter Club, och Hannas Hjälp­verksamhet.
  • Fackförbund – Pappersindustri­arbetare har klättrat med sin nya webbplats och de har ganska god marginal än så länge mot Ledarna och DIK-förbundet. Men här kan det nog röra på sig under försommaren!
  • Utbildning och forskning – Örebro universitet tycks äga förstaplatsen sedan länge, men Konstfack ligger i klungan bakom tillsammans med University­admissions.se och Kungliga Musik­högskolan
  • IT-bolag och webbyråer – det är ganska samma som vanligt som utgör topplistan bland byråer, nämligen:
  1. Kodagent
  2. Happiness Webbyrå
  3. Nimble Initiatives
  4. Axess Lab
  5. Whitespace
  1. Hennes & Mauritz (H&M) – 4,0 av 5
  2. Astra Zeneca – 3.6 av 5
  3. Tele2 (som nyligen inkorporerade ComHem) – 3.6 av 5
  • Svensk turism och då ska man poängtera att nedan webbplatser verkligen trängs i toppen:
  1. Visit Norrköping – 3.7 av 5
  2. Fjällsäkerhetsrådet – 3.67 av 5
  3. Visit Sweden – 3.6 av 5
  1. GAIA-X – 3.9 av 5
  2. Glesys – 3.6 av 6
  3. Storegate – 3.3 av 5
  1. Hallå konsument! – 4.8 av 5
  2. Örebro universitet – 4.8 av 5
  3. Polisen – 4.7 av 5
  4. Myndigheten för press, radio och tv – 4.6 av 5
  5. Piteå – 4.6 av 5

Olika sorters webbplatser är så olika bra byggda

Har du noterat en grej på Webperf.se? Att de olika kategorierna av webbplatser ändå har rätt varierande genomsnittsbetyg. De kategorier som har lägst betyg är de som jobbar med medier, samhällsservice och turism att göra. Högst är övrig offentlig sektor.

Vad tror du att detta kan bero på?

Avslutningsvis…

Vi har en Slack-kanal öppen för vem som helst. Där diskuterar vi kvalitetskriterier som Webperf använder, ger support till varandras strävan att bygga bra webbplatser, bland annat:

Letar du läsning i hängmattan?

Gratisböcker:

Om du gillade detta nyhetsbrev får du gärna fundera på om du känner någon som borde prenumerera. Skicka dem denna länk för att anmäla sig till nyhetsbrevet i så fall!

Till toppen