Det finns många alternativ för dig som vill gå en kurs i webbanalys. Förutom att säkert majoriteten av webbyråerna kan hålla en anpassad kurs för dig och dina kollegor så finns det alternativ för dig som är student. Eller för dig som inte har de ekonomiska musklerna på jobbet eller lite i smyg tänker sadla om.
Det du märker på förslagen i denna bloggpost så handlar webbanalys idag om mycket mer än att fundera kring den webbplatsstatistik vi alla samlar in. Idag är man som webbanalytiker ofta nödgad att kunna koda lite Javascript för att hjälpa sig själv med sin tagghanterare, eller lite av språket R för att fixa med statistik och allt oftare börjar folk plugga språket Python för att bearbeta sin information.
De flesta inom webbanalys lider nog av bluffsyndromet
Samtidigt är det inte läge att bli överväldigad. Jag som jobbat med webbanalys i en eller annan form i många år, hållit utbildningar i webbanalys och föreläst behöver också ständigt studera vidare för att inte leva på gamla och inaktuella meriter. Jag kan villigt erkänna att mina största svagheter inom webbanalys är matematik som sannolikhetsberäkningar, men också statistik. Det finns dessvärre inte tillräckligt många timmar på dygnet för att lära sig allt om webbanalys, praktisera det och hålla sig uppdaterad. Välj det som intresserar dig och försök vara bra på det, det räcker gott.
Gratis kurs, certifiering och självstudier
Ett uppenbart sätt att komma igång och kanske skaffa sig sin första dokumenterade merit är att gå mot Google Analytics, det är trots allt den överlägset vanligaste plattformen för webbanalys. Google erbjuder självstudier via sin Google Analytics Academy, där man också kan certifiera sig på deras analysplattform. En certifiering på Google Analytics är ett kvitto på att man behärskar ett väsentligt verktyg även om man tänkt jobba med något annat verktyg eller kanske vill fördjupa sig som data scientist. Dessutom visar en certifiering på förmågan att studera detta ämne vilket lär behövas framöver då webbanalys som kompetens är ombytligt över tid.
Det finns förstås alternativa distansstudier via webben. Glöm inte att kolla upp vilka MOOC (Massive Open Online Course) som erbjuds just när du vill plugga lite. En MOOC är ofta gratis, men många gånger är det själva diplomet eller den avslutande certifieringen som kostar. En sådan certifiering kostar ofta strax under tusen kronor.
En som är ute just nu är kursen The Complete Google Analytics Course For Beginners, för den som vill plugga in verktyget Google Analytics. Andra intressanta distansstudier via MOOC är följande, som också visar på vilken bredd som finns inom webb- och digital analys idag:
- UX Research at Scale: Analytics and Online Experiments - Learn how to conduct and analyze UX research at scale using online tools such as A/B testing and web analytics
- Marketing Analytics: Data Tools and Techniques - Learn how to measure, manage and analyze customer data to make effective marketing decisions
- Optimization Methods for Business Analytics - Learn how to use optimization methodologies and modeling approaches to effectively analyze data
- Practical Learning Analytics - offers a flexible, collaborative introduction to learning analytics in higher education. You’ll learn by doing, using realistic data and code
Data science och förutspående analys
Data science är väldigt hett just nu, och det som hypas möts förstås upp med kurser i de mer snabbrörliga MOOC-utbildningarna. Detsamma när det gäller predictive analytics. Båda är ofta, vad jag kunnat se, desto mer tekniskt inriktade. Inte sällan krävs Python-programmering eller annan form av utvecklarkompetens under kursens genomförande. Ofta ingår det nog rimliga instruktioner så man inte måste vara en fullfjädrad utvecklare på en specifik plattform för att hänga med, men nog är det klokt att kolla förkunskapskraven innan man anmäler sig.
Här några MOOC om data science som jag gärna skulle gå om jag haft tid:
- Data Science Orientation - Get started on your Data Science journey
- Implementing Predictive Solutions with Spark in Azure HDInsight - Learn how to use Spark in Microsoft Azure HDInsight to create predictive analytics and machine learning solutions
- Implementing Real-Time Analysis with Hadoop in Azure HDInsight - Learn how to use Hadoop technologies like HBase, Storm, and Spark in Microsoft Azure HDInsight to create real-time analytical solutions
- Programming with R for Data Science - Learn the fundamentals of programming with R, from reading and writing data to customizing visualizations and performing predictive analysis
- High-Dimensional Data Analysis - A focus on several techniques that are widely used in the analysis of high-dimensional data
Att ligga steget före med sin analys blir allt viktigare. Kanske är det inte länge till det är intressant att titta på historisk statistik och gissa framtiden, kanske behöver man försöka förutspå den med någon form av förutsägbarhet?
Självstudier med böcker
Givetvis kan du välja att köpa på dig lite litteratur (nära på gratis i jämförelse) och läsa när det passar dig. Förslag på webbanalys-böcker för självstudier:
- Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelse (för 200 kr, print + ebok, fram till 14:e oktober) för att den ger dig inblick i många av de alternativa verktyg som finns, samt ger dig en arbetsgång som tar dig från verksamhetsmål till mätbarhet.
- Successful Analytics av Brian Clifton är bra för dig som vet med dig att du behöver vara särskilt fokuserad på just Google Analytics.
- Data Smart: Using Data Science to Transform Information into Insight ligger överst på min lista när jag betat av alla böcker om UX-utvärdering.
- Practical Data Science with R är den bok om applicerad statistik med R som fått högst betyg på Goodreads, det blir den jag läser när bluffsyndromet är ikapp mig när det gäller statistik.
Webbanalys som utbildning
Medieinstitutet, som är en yrkeshögskola i Stockholm, erbjuder en utbildning på heltid under 60 veckor. Utbildningen heter pedagogiskt nog vad man blir - webbanalytiker. Av de 60 veckorna är 20 veckor Lärande i Arbete (LIA) vilket ger värdefulla erfarenheter och säkerligen kontakter och jobbmöjligheter med de organisationer man jobbar hos.
Vill du inte lägga fullt så mycket tid men ändå läsa hos en klassisk utbildare finns alltid Berghs kvällskurs i webbanalys. Det är 30 timmar allt som allt, kompletterat med upp till fem timmar egenstudier per vecka. Under utbildningen kommer man titta på verktyg som Adobe Site Catalyst, Google Tag Manager, Google Analytics, Kissmetrics, Resultify Insights, Qualaroo samt Visual Website Optimiser.
Är det någon utbildning eller kurs i webbanalys du vill tipsa om? Skriv en kommentar vetja eller gå med i vår Slack-kanal om du vill diskutera webbanalys :)