Gå direkt till sidans huvudinnehåll

”Men Google Analytics 4 då, det funkar väl med GDPR?”

Linjegraf i gult och orange. Den symbol som ofta associerats med Google Analytics

Nej, GA4 funkar inte heller. Det är i alla fall det korta svaret om man utgår från Danmarks motsvarighet till IMY. De tog nämligen in både Universal Analytics och GA4 under sin granskning.

Hoppa till avsnitt:


Av Webperfs statistik framgår det att drygt hälften av de svenska webbplatserna har Google Analytics (eller GTM) nu i juli. Om man ska utgå från danska Datatilsynet har alla dessa potentiellt problem, åtminstone om de inte kan bevisa att de skyddsåtgärder man tagit runt eventuella personuppgifter är tillräckligt bra.

Vad säger då danska IMY om Google Analytics 4?

Till skillnad från svenska IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) har den danska tillsynsmyndigheten Datatilsynet röjt eventuella tvivel om det är bara den nu inaktiverade Universal Analytics eller GA4 man avser.

Det är värt att komma ihåg att Danmark lyder under samma EU-baserade lagstiftning som Sverige gör. Så att Danmark kommer fram till något om GA4 har definitivt bäring i Sverige. Precis som alla andra EU-länder som på senare år påtalat problemet med Google Analytics gjorde det enkelt att förutspå vad IMY skulle komma fram till nu i juli.

Danska Datatilsynet säger följande om Google Analytics och GA4:

Hvilken udgave af Google Analytics har Datatilsynet set nærmere på? Universal Analytics eller Google Analytics 4?

Begge udgaver.

Google offentliggjorde i marts 2022, at værktøjet Google Universal Analytics bliver udfaset i juli 2023, og at Google fremadrettet alene vil stille værktøjet Google Analytics 4 til rådighed.

Datatilsynet forstår, at Google Universal Analytics og Google Analytics 4 teknisk og metodemæssigt fungerer forskelligt. Dog er der fortsat visse afgørende ligheder.”

- Google Analytics (Datatilsynet.dk)

De har alltså kollat på båda versionerna och förstår att versionerna inte är identiska men att det finns avgörande likheter.

Webbanalys kräver en viss mängd personuppgifter

GA4 är mer konfigurerbar vilket kan göra den mindre dålig ur GDPR-synpunkt. Samtidigt är det ens eget ansvar att veta att det inte slinker med personuppgifter vilket gör att om man inte har örnkoll på sin implementation är det dumt att använda GA4. Det som kan identifiera en person är i sig personuppgifter eller i kombination med andra uppgifter röjer man tvivel om vem det handlar om.

För att jobba med webbanalys behöver vi uppgifter som kan identifiera en person. Exakt vad vi behöver beror förstås på. Men om vi tar bort ort, typ av pryl och mjukvara som hen ansluter till nätet med, IP-adress, cookies och annan pseudo-identitet, kund-id, med mera, så är det snart enbart ganska meningslös statistik kvar. Då behöver man inte ett avancerat verktyg som Google Analytics, vilket gör diskussionen om anpassningar av GA4 ganska konstig.

Google kan inte leva upp till GDPR och sin nationella lagstiftning samtidigt ifall du medvetet eller med otur delar en personuppgift med dem. Om du inte kan garantera att du inte delar personuppgifter med Google får du inte använda Google Analytics på EU-marknaden.

Och har du inte koll på alla detaljerna kommer du både få huvudvärken att reda ut alla Integritetsskydds­myndighetens frågor och riskera att betala IMY: rejäla böter om IMY inte är nöjda med ditt svar.

Det är förutsättningarna att ha i åtanke om man väljer att använda eller stanna kvar i Googles analysverktyg.

Vilka i Sverige använder fortfarande Google Analytics?

Nedan redovisas vilka kommuner och regioner som använder Google Analytics. Kommunerna var för två år sedan i skottlinjen när Sveriges Radios Ekot kollade igenom dem och många av dem har slutat. Samtliga i nedan urval hade antingen Google Analytics eller Google Tag Manager andra eller tredje juli 2023.

3 av 21 regioner har Google Analytics:

  1. Region Dalarna
  2. Region Jämtland Härjedalen
  3. Region Kronoberg

På den listan hittar man inte Västra Götalandsregionen som för 8 år sedan (2015) tog beslutet att göra sig av med Google Analytics. I ett tjänsteutlåtande kallat ”Vägledning kring cookies” konstaterades att:

“Med anledning av Lagen om Elektronisk Kommunikation (där 6 kapitlet 18 § är känd som cookie-lagen), Personuppgiftslagen (PuL) samt att VGR bör värna medborgarnas integritet föreslås att vi endast under särskilda omständigheter använder tredjepartstjänster. Det innebär att vi slutar använda tjänster som Google Analytics, dela-knappar för sociala medier, externa teckensnitt, med mera. Istället får vi designa våra webbplatser så detta inte behövs samt utveckla de egna tjänster vi i vissa fall redan har för att erbjuda motsvarande funktion.”

Samma år kollade jag upp hur många kommuner som använde Google Analytics. 55 av 290 använda inte Google Analytics. Som du kan se nedan är nu situationen det omvända. Det tog 8 år för 200 kommuner att sluta använda Google Analytics.

49 av 290 kommuner har Google Analytics:

  1. Arjeplogs kommun
  2. Arvidsjaurs kommun
  3. Bodens kommun
  4. Borgholms kommun
  5. Dals-eds kommun
  6. Danderyds kommun
  7. Dorotea kommun
  8. Gagnefs kommun
  9. Hagfors kommun
  10. Hammarö kommun
  11. Haninge kommun
  12. Hässleholms kommun
  13. Jokkmokks kommun
  14. Kalix kommun
  15. Laholms kommun
  16. Leksands kommun
  17. Lerums kommun
  18. Lidingö kommun
  19. Lomma kommun
  20. Malmö kommun
  21. Melleruds kommun
  22. Motala kommun
  23. Munkfors kommun
  24. Norbergs kommun
  25. Norsjö kommun
  26. Oskarshamns kommun
  27. Pajala kommun
  28. Robertsfors kommun
  29. Simrishamns kommun
  30. Skellefteå kommun
  31. Skurups kommun
  32. Storumans kommun
  33. Strängnäs kommun
  34. Svalövs kommun
  35. Sölvesborgs kommun
  36. Tierps kommun
  37. Tingsryds kommun
  38. Tranemo kommun
  39. Ulricehamns kommun
  40. Uppvidinge kommun
  41. Valdemarsviks kommun
  42. Vara kommun
  43. Vellinge kommun
  44. Vilhelmina kommun
  45. Ystads kommun
  46. Ånge kommun
  47. Åre kommun
  48. Åsele kommun
  49. Älvsbyns kommun

Om din kommun är med på denna lista kanske du ska prata med dem om att se sig om efter ett annat verktyg för webbanalys?

Vad finns för alternativ att byta till?

Det finns många verktyg att välja på. Flera av dem är dessutom lämpliga utifrån GDPR och en högst tänkbar Schrems 3-dom. Flera av dem kan dessutom importera dina data från Google Analytics.

  • Matomo – egen drift eller via svensk driftpartner som Whitespace eller Digitalist, vilka gör det här korrekt.
  • Vizzit om du har små behov av analys
  • Piwik PRO men inte Core för då får du Microsoft Azure på halsen
  • Fathom Analytics
  • Plausible Analytics är för dig som har enklare behov

Det finns fler alternativ och jag har förstås inte koll på alla som finns på marknaden. Överlägset störst av alternativen på den svenska marknaden är Matomo följt av Vizzit.

De som nämns ovan är sådana jag kollat upp närmare.

En som inte är nämns ovan hotade med att dra mig till marknadsdomstolen för att jag påpekade i en bloggpost att deras dokumentation nämner Amazon AWS och Cloudflare. Vilket jag tycker är dåligt men de uppenbarligen inte ville ha omnämnt i ett problematiserande ordalag i en recension av deras analysverktyg.

Vill du bolla såna här frågor med andra som driver webbplatser? Kom in till Webperfs Slack-kanal.