Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Webperf #13

Webperf #13

Nyhetsbrevet Webperf #13 – skickat 17 juni, 2021.

“Study hard what interests you the most in the most undisciplined, irreverent and original manner possible.”

– Richard Feynmann

Intro

Kära prenumerant! Hoppas sommaren börjat märkas av på allvar för dig.

Runt midsommar kommer aktiviteten på Webperf att börja öka igen. Under semestertid tenderar det att hända saker. Och Webperf fyller år i början av juli. Webperf blev juli 2018 den nya platsen för de prestandatester som funnits sedan många år på webbplatsen Webbfunktion.

Det är en ny bloggpost på gång också. En som problematiserar att offentlig sektor köper in webbanalysverktyget Siteimprove Analytics som lösning på GDPR och Google Analytics. Problematiskt med tanke på att Siteimprove, enligt egen utsaga, har amerikanska underleverantörer i form av Amazon och Cloudflare. Se Siteimproves egen skrivelse för referens – Siteimprove Analytics: Data Flows and Compliance. Bloggposten är försenad på grund av att Siteimproves chefsjurist började hota med att bloggskribenten av någon outgrundlig anledning behövde följa marknadsföringslagen som om hen var ett företag som marknadsförde sig.

Ja just det, Webperf finns på Linkedin. Kanske är intressant för dig som vill få nyhetsnotiser lite mer frekvent än nyhetsbrevet.

Om du tror att en vän eller kollega skulle uppskatta detta nyhetsbrev, ja skicka dem då den här länken så kan de påbörja sin egen prenumeration.

Allt gott
/Webperf crew

Svenska banker och försäkringsbolag delar våra uppgifter med utomstående - ibland även bakom inloggningar

Sveriges Radios journalister Sven Carlsson och Sascha Granberg har inte legat på latsidan sedan de tidigare i år släppte granskningen av svenska myndigheters användning av Google Analytics. Denna gång har de kollat svenska storbanker, Avanza och Länsförsäkringar. Dessa läcker kunduppgifter och personuppgifter likt IP-adresser till Facebook och Google. Då dessa är amerikanska bolag så finns också den amerikanska lagen FISA 702 där i bakgrunden – att amerikansk underrättelsetjänst när de önskar kan inhämta uppgifter. Vilket de också gör förvånansvärt ofta även när det gäller svenska invånare.

Som så ofta kommenteras att uppgifterna skulle vara anonyma eller att leverantören anonymiserar dem innan lagring. Men Brian Clifton, citerad nedan, är inte så imponerad över detta. Han borde veta som tidigare Head of Web Analytics, EMEA på Google.

“Ingen data är helt anonym”
– Brian Clifton, konsult inom dataskydd och författare bl.a till boken Successful Analytics

Läs mer:

Så vem var bäst i juni 2021?

  • Politiska partier – mest förvånande är nog att det första riksdagspartiet är först på 13:e plats. Bryr de stora partierna sig ens om sina webbplatser?
  • Svenska kommuner – allt fler kommuner har mer än 4 av 5 i betyg!
  • Svenska regioner – samma topp fem, och att Stockholm och Västerbotten ligger i botten.
  • Övrig offentlig sektor – Polisen leder som vanligt
  • Offentlig sektors webbtjänster – Hallå konsument i topp sedan ett tag.
  • Medier – Polisenverksamhet som vanligt i topp, men också nykomlingen doku.nu på en fjärdeplats.
  • Hälso- och sjukvård
  • Kulturverksamheter – Polismuséet, Hälsinglands museum och Ekonomiska muséet på toppen.
  • Patientorganisationer
  • Tankesmedjor – Lokala Partiers Nätverk hoppade rakt in på förstaplatsen, före Tankesmedjan Balans och tvåan Studie­förbundet Näringsliv och Samhälle.
  • Insamlingsorganisationer
  • Fackförbund – Pappers dominerar totalt även i juni, följt av Ledarna och Vision.
  • Utbildning och forskning – för första gången flyttades Örebro universitet för en kort stund till andraplatsen i kategorin, Umeå universitet tog över just under körningen av månadsrapporterna, på en god tredjeplats finner vi Konstfack.
  • IT-bolag och webbyråer – Kodagent har återigen högsta betyg på samtliga tester och Whitespace numera på femte plats har släppt en ny webbplats och klättrat lite till i sitt betyg.
  • Övrigt digitalt
  • Bolag ägda av offentlig sektor – leds av Inera, Sydvatten och Krokomsbostäder
  • OMX 30 Stockholm – leds av H&M,Svenska Handelsbanken och Sandvik
  • Svensk turism – nylanserade Bräcke Nästa krossar konkurensen, men följs av Destination Halmstad och Ragundadalen.
  • Svenska och europeiska moln – GAIA-X leder rätt bra, sedan Elastx och Glesys.
  • Samhällsservice – medborgarinitiativet och nykomlingen JagVillHaVaccin.nu följs av Meds och Apotek-A.
  • All offentlig sektor i juni – Örebro universitet lyckades på några minuter kamma hem förstaplatsen totalt, följt av Umeå universitet och i vanlig ordning placerar sig Polisen högt. Vi finner också Ljusdal på en fjärdeplats och Piteå på en femteplats.

Avslutningsvis…

Vi har en Slack-kanal öppen för vem som helst. Där diskuterar vi kvalitetskriterier som Webperf använder, ger support till varandras strävan att bygga bra webbplatser, bland annat:

Letar du sommarläsning?

Gratisböcker:

Om du gillade detta nyhetsbrev får du gärna fundera på om du känner någon som borde prenumerera. Skicka dem denna länk för att anmäla sig till nyhetsbrevet i så fall!

Till toppen