Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Webperf #64

Illustration av ett brev, samt texten

Nyhetsbrevet Webperf #64 – skickat 2:a oktober. Svenskarna och internet, de nominerade till kundpriset Sitevision Awards och bäst på Webperf i september

“Simple things should be simple, complex things should be possible”
– Alan Kay

Intro

Hej!

Årets rapport från Internetstiftelsen har kommit och drar som vanligt igång mycket diskussioner och reaktioner på nätet. Bra det! En annan årlig höstgrej är att det offentliggörs nominerade till Sitevisions kundpris inför deras årliga konferens. Utöver det kan du i nyhetsbrevet läsa om MCP-tekniken som gör att du kan koppla ihop exempelvis dina analysverktyg och ställa frågor med vanligt språk. Och så är septembersiffrorna beräknade för sajter som listas på Webperf.se

Om du tror att en vän eller kollega skulle uppskatta detta nyhetsbrev, ja skicka dem då den här länken så kan de påbörja sin egen prenumeration.

Allt gott
/Webperf crew


Hoppa till avsnitt:

  1. Rapport: Svenskarna och internet 2025 (och nyansering runt tillgänglighet)
  2. Nominerade i Sitevision Awards 2025
  3. Att få våra analysverktyg att prata samma språk och börja samarbeta
  4. Vilka webbplatser var bäst i september?

Rapport: Svenskarna och internet 2025 (och nyansering runt tillgänglighet)

Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2025 visar på ganska stora förändringar i svenskarnas digitala liv. AI-verktyg används nu av fyra av tio svenskar, och på högstadiet och gymnasiet har användningen för just skolarbete ökat rätt drastiskt. Sociala medier förändras snabbt: X tappar användare, medan Threads och Bluesky växer. Samtidigt minskar nätdejting och egen aktivitet på sociala medier, medan bluffannonser skapar oro och påverkar konsumtionsvanor.

Digitala vårdtjänster underlättar för många men skapar hinder för vissa grupper. Nästan en fjärdedel av svenskarna har avstått från att boka vårdbesök digitalt, ofta äldre eller personer med funktionsnedsättning.

Stefan Johansson, med expertis inom funktionsnedsättning och tillgänglighet, påpekar att rapportens siffror kan ge en missvisande bild. I deras undersökning har exempelvis endast 60 % av personer med intellektuell funktionsnedsättning e-legitimation, och användning av BankID på fil är vanlig bland blinda och dövblinda. Problem med digital inkludering finns i alla åldrar, inte bara bland äldre.
Att ha rätt men samtidigt helt fel med statistik (Stefan Johansson, via Linkedin)

Bilden är alltså komplex: tekniken ger möjligheter, men riskerar samtidigt att skapa nya former av utanförskap. För en inkluderande digital framtid behövs system som fungerar för alla, inte bara de redan digitalt kompetenta.
Läs Svenskarna och internet 2025 (Internetstiftelsen)

Nominerade i Sitevision Awards 2025

Det Örebro-baserade CMS-företaget Sitevision släpper, inför deras årliga högtid Sitevisiondagarna, löpande de som nominerats i kundtävlingen Sitevision Awards. Det finns som vanligt tre kategorier; bästa samhällsinformerande webbplats, bästa intranät, samt bästa marknadsförande webbplats.

Nominerade i kategorin Bästa samhällsinformerande webbplats är:

  • Försäkringskassan
  • Kronofogden
  • SMHI
  • Åre kommun

Den här kategorin är troligen mest intressant av den enkla anledningen att Sitevision har nära på en monopolställning bland svenska kommuners webbnärvaro, men Sitevision är också väldigt frekvent bland andra inom offentlig sektor.

Nominerade intranät är:

  • Halmstads kommun
  • Lunds kommun
  • Mälarenergi
  • Region Jämtland Härjedalen

De marknadsförande webbplatserna är:

  • Almedalsveckan.info
  • Dina Försäkringar
  • Prevas
  • Vision

Vill du hålla koll kan du spana in nedan länk.
Finalister Sitevision Awards 2025 (Sitevisiondagarna.se)
Nominerade till Sitevision Awards och Guldhanden sedan 2018 (Webperf)

Att få våra analysverktyg att prata samma språk och börja samarbeta

Föreställ dig att slippa behöva hoppa mellan Matomo, Google Search Console och andra analysverktyg för att pussla ihop bilden av er digitala närvaro. Med Model Context Protocol (MCP) kan dessa verktyg kopplas samman på ett sätt som gör att de delar data med varandra, utan att du behöver exportera filer eller jämföra siffror manuellt. Man kan då snabbare få svar och mer tid för att begrunda vad siffrorna betyder.

För de som har ordning på datainsamling och upplever en god datakvalitet kan man skifta fokuset till att ställa rätt frågor och få relevanta svar i rätt ögonblick. MCP gör att du kan fråga på ett naturligt sätt. Hur presterar våra viktigaste sökord just nu?, och direkt få ett underlag som hämtats från flera källor samtidigt. Det sänker tröskeln för analys betydligt, men också att fler i organisationen kan ta del av insikter utan att vara särskilt duktiga på respektive analysverktyg.

Detta är ett perspektivskifte där dina analysverktyg mer betraktas som en gemensam resurs eller datakälla. Genom att låta systemen prata med varandra öppnas möjligheten till en mer levande och dynamisk analys, där datan blir tillgänglig när den behövs.
Matomo MCP Server - Analytics API Integration & Automation (Openmost)
Blackboxing Matomo (Youtube-video från MatomoCamp 2024, med Marcus Österberg)
Google Analytics MCP server (Google for Developers)

Så vem var bäst i september 2025?

Avslutningsvis…

Vi har en Slack-kanal öppen för vem som helst. Där diskuterar vi kvalitetskriterier som Webperf använder, ger support till varandras strävan att bygga bra webbplatser, bland annat:

Letar du efter något att läsa?

Gratisböcker:

Och missa inte Authors Apart!

Om du gillade detta nyhetsbrev får du gärna fundera på om du känner någon som borde prenumerera. Skicka dem denna länk för att anmäla sig till nyhetsbrevet i så fall!