Outro
Ordlista
Här följer några av de ord som du kan tänkas stöta på dels i boken men också när du vill söka mer information.
- A/B-testning - hur man experimenterar med att visa alternativa versioner av något för att ta reda på vilken som presterar bäst på riktiga användare.
- Above the fold och the fold – den delen av en webbsida som är synlig innan användaren börjat skrolla. Begreppet kommer sig av att papperstidningar brukade vikas och det viktigaste materialet skulle vara ovanför vikningen, så det syntes när man tog upp tidningen.
- API - förkortning för Application Programming Interface och i webbanalyssammanhang handlar det om vilka verktyg som stödjer automatisering eller integration. Exempelvis kan man genom det API som Google erbjuder för de med Analytics-konto integrera Analytics med andra digitala tjänster.
- Avvisningsfrekvens (bounce rate) - avser andelen besök med endast en sidvisning och att besökaren sedan lämnar webbplatsen.
- Besök - ska inte förväxlas med besökare. Är när en person besöker webbplatsen. En besökare kan under ett tidsintervall göra flera besök och generera flertalet sidvisningar.
- Besökare - anger en unik besökare i den mån det är möjligt, eller det antal unika besökare man haft.
- CMS – förkortning av Content Management System och är det informationssystem som ofta utgör själva webbplatsen. Innehåller oftast en publik del som är den publika webbplatsen, samt en inloggad del där redaktörer jobbar med webbplatsens innehåll.
- Cookies eller kakor - är de små textfiler som placeras på en användares dator eller pryl för att vi som utgivare av webbplatser ska kunna ha lite koll. Exempelvis är det vanligt att man via kakor håller koll på vad en användare lagt i sin kundvagn, hur långt de tagit sig igenom en flerstegsprocess m.m.
- Direkt trafik - de besökare som skriver in adressen direkt i webbläsaren eller kommer in via ett bokmärke.
- Genomklickfrekvens – också CTR, förkortning av Click Through Rate, avser hur stor andel som väljer att klicka på en viss länk eller knapp de har på skärmen
- Graceful degradation – designtänk där man ger en optimal lösning för de med modernast tänkbara utrustning. Genom en massa fulhack och felhantering löser man så det fungerar ok även för alla andra. Se även progressive enhancement.
- Händelsespårning - går ut på att spåra händelser som inte nödvändigtvis är en sidvisning. Kan bland annat vara att en knapp klickats, ett dokument laddats ner, en extern länk klickats m.m.
- Hänvisningswebbplatser - de webbplatser som har en länk till din webbplats.
- Inlänk - en specifik länk på annan webbplats som hänvisar till en sida på din webbplats.
- Innehållsnätverk eller leveransnätverk – ofta CDN på engelska, förkortning av Content Delivery Networks. Att ha vissa delar av sin webbplats material på en annan adress, möjligen hos en annan leverantör. Detta för att kunna erbjuda bättre prestanda, högre hastighet eller avlasta sin egen webbserver.
- Konvertering eller omvandling - handlar om när man förvandlat en intressent på webbplatsen till en kund, eller motsvarande ”förädling” av en relation med någon man är intresserad att ha att göra med.
- Korrelation - ett begrepp inom statistik som anger styrkan och riktningen av ett samband mellan två eller fler variabler. Korrelationen anges ofta med en så kallad korrelationskoefficient.
- Landningssida – extra viktiga undersidor, de kan ses som startsidor för vissa ämnen eller syften med webbplatsen. Ofta dit man driver trafik vid marknadsföring och kampanjer.
- Loggning – att föra en digital loggbok över allt som händer i ett system, app eller liknande. Nästan alla mjukvaror loggar och innehållet kan vara intressant för att få insyn i ett systems användning.
- Nollmätning – initial mätning, eller utvärdering, av något för att i ett senare skede kunna avgöra vilken effekt en förändring haft.
- Nya besök - indikation på hur många av besökarna som inte tidigare besökt webbplatsen.
- Nyckeltal – ofta kallad KPI, förkortning av Key Performance Indicator, sätter en siffra på någots nyttighet eller effektivitet så det kan jämföras över tid. Nyckeltal kan exempelvis vara nöjdhet bland kunderna, effektivitet i att utföra en viss uppgift, lönsamhet för en produktgrupp, med mera.
- Organiskt sökresultat - de sökträffar som inte är betalda, det innebär att man förtjänat sin plats enligt en sökmotors algoritmer. Motsatsen är de betalda sökträffarna, de brukar gå under begreppet SEM eller sökmarknadsföring.
- Outbound link eller utlänk - länkar som pekar på andra webbplatser än den som användaren för stunden befinner sig på. Kallas ibland för externa länkar då man hänvisar till någon annans webbplats.
- Progressive disclosure – designprincip som bara visar de alternativ som behövs för att slutföra något, vilket gör det lättare för användaren att fokusera.
- Progressive enhancements – fokuserar på att erbjuda en bra grundfunktion för alla användare, man utgår från en minsta gemensam nämnare i designbeslut. Se även graceful degradation.
- Referer - den webbplats som hänvisar trafik till din. Exempelvis, om en användare kommer från www.gp.se är GP referer för den användare de skickade åt ditt håll.
- Responsiva bilder – då skärmar kan ha olika storlek och funktion finns konceptet med att anpassa bilder så de presterar bra på många olika skärmar. En lösning är att skicka olika stora bilder för att inte tynga ner uppkopplingarna mer än nödvändigt, en annan att välja tätheten på bildpunkterna baserat på om skärmen är högupplöst. En ytterligare att erbjuda olika beskärningar beroende på vad bilden innehåller så dess budskap går fram.
- ROAS – förkortning av Return On Advertising Spending, innebär en jämförelse mellan den utgift man haft för annonsering med den inkomst man kan härleda till samma annonsering. För att komma fram till ROAS dividerar man avkastningen från en annons med kostnaden för annonsen. Blir värdet under 1 har man spenderat mer pengar på annonsen än man fått tillbaka.
- ROI – förkortning för Return on Investment, handlar om vilken avkastning man fått på grund av en investering. Det är ett mått på vilket genomslag en investering har haft. En hög ROI innebär att man har vunnit mycket på grund av investeringen. En låg ROI innebär att investeringen inte burit sina egna kostnader.
- Segmentering - betyder att man gjort ett urval bland användarna för att utvärdera statistik. Ett segment kan vara att enbart titta på de som anslöt med en mobil enhet, ett annat att man väljer ut de som påbörjade sitt besök på en viss landningssida, ett tredje är att göra en geografisk avgränsning av var användarna befann sig.
- Sidhämtningstid - den tid i sekunder det tar för en besökare att ladda in allt material vid en enskild sidvisning.
- Sidor/besök – mått på det genomsnittliga antalet sidor som visats under en användares session på webbplatsen.
- Sidvisning - antalet gånger en sida visats för någon användare av en webbplats.
- Spårningskod – den kod som körs i användarens webbläsare för att registrera deras besök och aktivitet. Förkortas ofta till GATC (Google Analytics Tracking Code) när det gäller Googles verktyg Analytics.
- Sökmotortrafik och organisk trafik - de besökare man attraherar tack vare närvaro på sökmotorer.
- Time to first byte – förkortas ofta till TTFB, avser tiden det tar för servern att återkomma med ett svar eller börja skicka en fil till användaren. Är ett mått på hur snabb svars- eller reaktionstid en server har. Kallas ibland även för latens.
- Upplevd prestanda – den halvt subjektiva känsla en användare har av prestanda. Det finns knep som förbättrar den upplevda prestandan men som egentligen inte påverkar uppmätt ”teknisk” prestanda. Upplevelsen är förstås viktigast.
- URL – förkortning av Uniform Resource Locator, är det som i dagligt tal kallas för en webbadress, eller kort och gott adress. Den ser ut ungefär så här:https://webbplats.se/undermapp/filnamn.html?querystring1=hejsan&querystring2=världen#internlänk
- Virtuella sidvisningar - när en sida laddas in på användarens skärm. En ”vanlig” sidvisning är när en sida med egen adress laddas in i webbläsaren. Eftersom inte alla upplevda sidor är en ordinarie sidvisning kan man fejka det och registrera en förändring i en webbsida som en virtuell sidvisning. En vanlig sidvisning kräver att sidan laddas in på nytt, en virtuell sidvisning kan man själv definiera.
- Webbplatssök - den sökfunktion som finns på en webbplats och som letar material inom just den webbplatsen.
- Webbstandard – ett paraplybegrepp för den goda öppna praxis som finns för webben. Bland mycket annat att man ska följa standarder, att innehåll ska vara tillgängligt, etc.
- Web performance optimization – ibland förkortat till WPO handlar om de metoder och sysslor som avser att göra en webbplats snabbare i sin service.
Referenser
Göteborgs Universitet anmälda för diskriminering:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6101962
Web Service Awards enkät ”Hur mår Sveriges webbplatser 2015”:
blogg.webserviceaward.com/2015/06/10/vad-ar-poangen-med-webbplatsen/
Google trimmar Google+ under 2015:
developers.google.com/web/showcase/case-study/googleplus
Vägledningen för Webbutveckling - webbriktlinje 97:
webbriktlinjer.se/r/97-lat-bakatknappen-fungera/
Facebook om sina 2G-tisdagar för att förstå långsam uppkoppling:
code.facebook.com/posts/1556407321275493/building-for-emerging-markets-the-story-behind-2g-tuesdays/
Gov.uk om sin innehållsbudget:
insidegovuk.blog.gov.uk/2014/08/04/sentence-length-why-25-words-is-our-limit/?mc_cid=780729def0&mc_eid=7a6d736a2e
CSS-tricks om utmaningarna med udda teckensnitt:
css-tricks.com/fout-foit-foft/
Matomo – fri och öppen källkodslösning för att samla in webbplatsstatistik:
matomo.org
Facebook error takes down countless major websites:
buzzfeed.com/jwherrman/facebook-glitch-takes-down-countless-major-websites#.ftkPJ3w1zn
Om att stoppa spambotar från att förstöra ens datakvalitet:
moz.com/blog/how-to-stop-spam-bots-from-ruining-your-analytics-referral-data
Referenser om webbprestanda
- Google: 2% långsammare = 2% färre sökningar per användare - assets.en.oreilly.com/1/event/29/Keynote%20Presentation%202.pdf
- Tagman: För varje sekunds laddningstid tappar man 6,7 % konvertering - info.ensighten.com/rs/ensighten/images/just-one-second-delay-in-page-load-can-cause-7-percent-loss-in-customer-conversions.pdf">info.ensighten.com/rs/ensighten/images/just-one-second-delay-in-page-load-can-cause-7-percent-loss-in-customer-conversions.pdf
- Yahoo: 400 millisekunder snabbare = 9% mer trafik - slideshare.net/stoyan/dont-make-me-wait-or-building-highperformance-web-applications
- AOL: Snabbare sidor = fler sidvisningar - assets.en.oreilly.com/1/event/29/The%20Secret%20Weapons%20of%20the%20AOL%20Optimization%20Team%20Presentation.pdf
- Amazon: 0,1 sekunder snabbare = 1% mer omsättning - radar.oreilly.com/2008/08/radar-theme-web-ops.html
- Gomez: 75 % av användarna i webbshoppar lämnade hellre webbplatsen för en konkurrent än att tålmodigt vänta - mcrinc.com/Documents/Newsletters/201110_why_web_performance_matters.pdf
- Shopzilla: 5 sekunder snabbare = 25% fler sidvisningar, 7 till 12% mer omsättning - conferences.oreilly.com/velocity/velocity2009/public/schedule/detail/7709
- Aberdeen Groups rapport från november 2008: ”The performance of web applications”, 1 sekund långsammare = 11% färre sidvisningar, 7% färre konverteringar - v1.aberdeen.com/launch/report/SmartBite/10179-SB-bigdata-performance-management.asp
- Etsy: 160 Kb med bilder ökade avvisningsfrekvensen med 12 % - radar.oreilly.com/2014/01/web-performance-is-user-experience.html
- Firefox: Genom att minska den genomsnittliga sidladdningstiden med 2,2 sekunder ökade deras nedladdningskonverteringar med 15,4 % - blog.mozilla.org/metrics/2010/04/05/firefox-page-load-speed-%E2%80%93-part-ii/
- Walmart: Drastisk sänkt konverteringsfrekvens ju långsammare upplevelse en användare har, tydlig korrelation mellan sidladdningstid och konvertering - webperformancetoday.com/2012/02/28/4-awesome-slides-showing-how-page-speed-correlates-to-business-metrics-at-walmart-com/
- Google har med webbprestanda i sin rankningsalgoritm - googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/04/using-site-speed-in-web-search-ranking.html
Akademisk forskning kring prestanda, svarstider, etc
- 1968: ”Response Time in Man-Computer Conversational Transactions” (PDF), Robert B. Miller, Fall Joint Computer Conference 1968
- 1991: ”Response Times: The 3 Important Limits,” Jakob Nielsen, Nielsen Norman Group
- 2004: ”A Study on Tolerable Waiting Time: How long Are Web Users Willing to Wait?” (PDF), Fiona Fui-Hoon Nah, Behaviour and Information Technology, 2004
- 2005: ”Interaction in 4-Second Bursts: The Fragmented Nature of Attentional Resources in Mobile HCI” (PDF), Antti Oulasvirta, Sakari Tamminen, Virpi Roto, and Jaana Kuorelahti, Interruptions in Human Computer Interaction
- 2006: ”Quantifying Interactive User Experience on Thin Clients” (PDF), Niraj Tolia, David G. Andersen, and M. Satyanarayanan, The Internet Suspend/Resume Project, Carnegie Mellon
- 2012: ”Characterizing Web Use on Smartphones” (PDF), Chad C. Tossell, Philip Kortum, Ahmad Rahmati, Clayton Shepard, Lin Zhong, Conference on Human Factors in Computing Systems 2012
- 2011: ”Playing With Tactile Feedback Latency in Touchscreen Interaction: Two Approaches” (PDF), Topi Kaaresoja, Eve Hoggan, Emilia Anttila, Human-Computer Interaction: INTERACT 2011
Bilder
- Bild 15: Gungbräda, av harmish khambhaita , licens CC-BY-SA 2.0
- Bild 19: Konfidensintervall, av Audriusa på Wikimedia, licens GFDL
- Bild 64: Simonw på Twitter om FOUT, twitter.com/simonw/status/732136252086984705
Bok- och lästips
- Just Enough Research, Erika Hall, ISBN 1937557103 tba.nu/wajust
- Don’t Make Me Think Revisited, Steve Krug, ISBN 0321965515 tba.nu/wasteve
- Successful Analytics, Brian Clifton, ISBN 1910591009 tba.nu/wabrian
- Time is Money: The Business Value of Web Performance, ISBN 9781491914090 tba.nu/watammy
- Search Analytics for Your Site, Louis Rosenfeld, ISBN 1933820209 tba.nu/walouis
- Google Analytics Integrations, Daniel Waisberg, ISBN 1119053064 tba.nu/wadaniel
- Why: A guide to finding and using causes, Samantha Kleinberg, ISBN 1-4919-4961-9 tba.nu/wasamantha
- Statistics Done Wrong, Alex Reinhart, ISBN 1593276206 tba.nu/waalex
- Spurious Correlations, Tyler Vigen, ISBN 9780316339438 tba.nu/watyler
Självklart, kolla in min blogg också – webbstrategiforalla.se – den har en hel del om webbanalys :)
Tack till
Kollegan Lars Lindsköld som jämt vrider och vänder på varje fråga till nya infallsvinklar. Morgan Skogh som tjänstvilligt svarar på allt jag klumpar ihop till ”matematik”, som sannolikhetsberäkningar. Kollegorna Per Norin och Jonas Hägglund från Västtrafik, för all input kring statistik och kampanjanalys. Sven-Erik Järnberg som är en tjänstvillig djävulens advokat i resonerande sammanhang och erfarenheter som vidgar perspektiven. Sebastian Danielsson som utöver att visa hur klokt man kan jobba inom offentlig sektor också tvingar mig att nyansera mig när jag skriver. Världens bästa Anders Lövkvist och Filip Dalväg, vänner att lita på när man skyndsamt behöver bolla något över en lunch för att komma vidare i skrivandet.
Alla mina underbara korrekturläsare som med kritiskt öga gjort boken bättre. Pernilla Thor har gjort ett fantastiskt jobb, tack! Jag har också fått fina bidrag av Leif Arndorff, Marianne Berggren och Fulton Yancy.
Kristian Norling och förlaget Intranätverk som ger ut denna bok och är ett gott stöd under skrivandet.
Någon jag har alldeles för lätt att glömma bort att tacka är min pappa, Christer Österberg. Han har haft den otacksamma uppgiften att ifrågasätta mina generaliseringar ända sedan jag gick i blöja, tvingat mig att tänka nya tankar och se saker från andra håll än de mest uppenbara.
Men det största tacket går till min kära fru, Anna Johansson. Som med en ängels tålamod pysslat med egna projekt under tiden jag jobbat med boken, men alltid funnits till hands för frågor om allt mellan himmel och jord. Bättre sällskap finns inte, och just det, det är hennes design på boken!
Fotnötter
Om en länk bryts så rapportera det gärna till författaren. Då kommer vi uppdatera länken så fort vi kan. Tack på förhand.
- Piwik - Free Web Analytics Software (piwik.org)
‹ gå tillbaka - Facebook Error Takes Down Countless Major Websites (www.buzzfeed.com/jwherrman/facebook-glitch-takes[...])
‹ gå tillbaka - Building for emerging markets: The story behind 2G Tuesdays (code.facebook.com/posts/1556407321275493/buildi[...])
‹ gå tillbaka - Twitter: Peter Antonius (twitter.com/Okkido/status/659407144547188736)
‹ gå tillbaka - Google Analytics Book & Insights (brianclifton.com)
‹ gå tillbaka - How to Stop Spam Bots from Ruining Your Analytics Referral Data (moz.com/blog/how-to-stop-spam-bots-from-ruining[...])
‹ gå tillbaka - Vad är poängen med webbplatsen? (blogg.webserviceaward.com/2015/06/10/vad-ar-poan[...])
‹ gå tillbaka - Key Performance Indicators (KPI) Examples, Dashboard & Reporting (kpilibrary.com)
‹ gå tillbaka - Slogan Causes Pencil Recall (nytimes.com/1998/12/12/nyregion/slogan-cause[...])
‹ gå tillbaka - AIDA (sv.wikipedia.org/wiki/AIDA)
‹ gå tillbaka - See-Think-Do: A Content, Marketing, Measurement Business Framework (kaushik.net/avinash/see-think-do-content-mar[...])
‹ gå tillbaka - Lix räknare (lix.se)
‹ gå tillbaka - Flesch–Kincaid readability tests (en.wikipedia.org/wiki/Flesch%E2%80%93Kincaid_re[...])
‹ gå tillbaka - Volvo Cars / Made by Sweden feat. Zlatan (fb.se/work/volvo/made-by-sweden)
‹ gå tillbaka - Ekots checklista för enkät & opinion (sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4[...])
‹ gå tillbaka - Meet the Obama campaign's $250 million fundraising platform (kylerush.net/blog/meet-the-obama-campaigns-250-m[...])
‹ gå tillbaka - Which Color Converts The Best? (conversionxl.com/which-color-converts-the-best/)
‹ gå tillbaka - Why teams in red win more (telegraph.co.uk/news/science/science-news/60[...])
‹ gå tillbaka - Free SEO Toolkit (microsoft.com/web/seo/)
‹ gå tillbaka - Barbara Bermes (bbinto.me)
‹ gå tillbaka - Going Responsive (abookapart.com/products/going-responsive)
‹ gå tillbaka - Jason Grigsby – Real World Responsive Web Design (uie.com/brainsparks/2015/02/02/jason-grigsb[...])
‹ gå tillbaka - Designing for Performance by Lara Callender Hogan (designingforperformance.com/)
‹ gå tillbaka - Om boken Webbstrategi för alla (webbstrategiforalla.se/om-boken/)
‹ gå tillbaka - What to check before you publish: a 2i checklist (insidegovuk.blog.gov.uk/2014/05/29/what-to-chec[...])
‹ gå tillbaka - Sentence length: why 25 words is our limit (insidegovuk.blog.gov.uk/2014/08/04/sentence-len[...])
‹ gå tillbaka - Content-First Design by Steph Hay (alistapart.com/blog/post/content-first-design)
‹ gå tillbaka - Atomic Design (bradfrost.com/blog/post/atomic-web-design/)
‹ gå tillbaka - Polyfill är kodsnuttar som hjälper webbläsare att förstå tekniker som webbläsaren egentligen inte stödjer. Exempelvis att hjälpa IE8 genom att försöka skicka Flash-filer istället för SVG-bilder.
‹ gå tillbaka - Code Complete (en.wikipedia.org/wiki/Code_Complete)
‹ gå tillbaka - David Maisters bok Managing the Professional Service Firm (davidmaister.com/books/mtpsf/)
‹ gå tillbaka - Prestandabudget för Västra Götalandsregionen (github.com/Vastra-Gotalandsregionen/Webbanalys/[...])
‹ gå tillbaka - Response Time Limits: Article by Jakob Nielsen (www.nngroup.com/articles/response-times-3-import[...])
‹ gå tillbaka - Case Studies: Google+ (developers.google.com/web/showcase/case-study/g[...])
‹ gå tillbaka - Filip Dalväg på Twitter (twitter.com/frontendfilip)
‹ gå tillbaka - Universal design (en.wikipedia.org/wiki/Universal_design#The_Prin[...])
‹ gå tillbaka - User agent (en.wikipedia.org/wiki/User_agent)
‹ gå tillbaka - Elastic (elastic.co)
‹ gå tillbaka - Tableau Public (tableau.com/products/public)
‹ gå tillbaka - Den långa svansen (sv.wikipedia.org/wiki/Den_l%C3%A5nga_svansen)
‹ gå tillbaka - The death of enterprise search is reported, again (flax.co.uk/blog/2012/10/25/the-death-of-ente[...])
‹ gå tillbaka - Search Analytics for Your Site (rosenfeldmedia.com/books/search-analytics-for-yo[...])
‹ gå tillbaka - Words We Don’t Say (6thfloor.blogs.nytimes.com/2011/05/20/words-we-d[...])
‹ gå tillbaka - Apica | Website Testing, Optimization and Monitoring (apicasystem.com)
‹ gå tillbaka - Google PageSpeed Insights (developers.google.com/speed/pagespeed/insights/)
‹ gå tillbaka - Sitespeed.io on Github (github.com/sitespeedio/sitespeed.io)
‹ gå tillbaka - Rocket Surgery Made Easy (amazon.com/Rocket-Surgery-Made-Easy-Yourself[...])
‹ gå tillbaka - The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond (amazon.com/Elements-User-Experience-User-Cen[...])
‹ gå tillbaka - Hotjar - Heatmaps, Visitor Recordings, Conversion Funne[...] (hotjar.com)
‹ gå tillbaka - Clicktale - Digital Customer Experience & Website Analytics (clicktale.com)
‹ gå tillbaka - US State Laws and Policies for ICT Accessibility (en.wikipedia.org/wiki/US_State_Laws_and_Policie[...])
‹ gå tillbaka - Myndigheters webbplatser och appar ska bli mer tillgängliga enligt ny överenskommelse (europa.eu/rapid/press-release_IP-16-1654_sv.htm)
‹ gå tillbaka - Testa din webbplats (webbriktlinjer.se/testa-din-webbplats/)
‹ gå tillbaka - Inspector — NetRelations (netrelations.com/sv/inspector/)
‹ gå tillbaka - Cross Browser Testing Tool. 1000+ Browsers, Mobile, Real IE. (browserstack.com)
‹ gå tillbaka - Net Promoter (en.wikipedia.org/wiki/Net_Promoter)
‹ gå tillbaka - SERVQUAL (en.wikipedia.org/wiki/SERVQUAL)
‹ gå tillbaka - Triple bottom line (en.wikipedia.org/wiki/Triple_bottom_line)
‹ gå tillbaka - Liam – An Innovation Story (youtube.com/watch?v=AYshVbcEmUc)
‹ gå tillbaka - User-agent är den identitet en webbläsare har när den kommunicerar. Det anger om det är en Iphone, Firefox på en dator, eller liknande.
‹ gå tillbaka - Spurious Correlations (tylervigen.com/spurious-correlations)
‹ gå tillbaka - Samantha Kleinbergs bok Why: A Guide to Finding and Using Causes (skleinberg.org/why/)
‹ gå tillbaka - Continuous integration (en.wikipedia.org/wiki/Continuous_integration)
‹ gå tillbaka - Verktyg för att utvärdera sin egen webbplats (webbstrategiforalla.se/rattelser-tillagg/utvarde[...])
‹ gå tillbaka - Asynchronous module definition (en.wikipedia.org/wiki/Asynchronous_module_definition)
‹ gå tillbaka - Synskadad: Göteborgs Universitet diskriminerar (sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104[...])
‹ gå tillbaka - More accessible websites across Europe: agreement with European Parliament (consilium.europa.eu/en/press/press-releases/[...])
‹ gå tillbaka - Web Accessibility Evaluation Tools List (w3.org/WAI/ER/tools/)
‹ gå tillbaka - WAVE Web Accessibility Tool (wave.webaim.org)
‹ gå tillbaka - Tenon: Simplify your accessibility (tenon.io)
‹ gå tillbaka - Ilya Grigoriks bok High Performance Browser Networking (chimera.labs.oreilly.com/books/1230000000545/ind[...])
‹ gå tillbaka - About PageSpeed Insights (developers.google.com/speed/docs/insights/about)
‹ gå tillbaka - EWWW Bildoptimerare (sv.wordpress.org/plugins/ewww-image-optimizer/)
‹ gå tillbaka - FOUT, FOIT, FOFT (css-tricks.com/fout-foit-foft/)
‹ gå tillbaka - Font Family Renunion (fontfamily.io)
‹ gå tillbaka - Se till att bakåtknappen fungerar (webbriktlinjer.se/r/97-lat-bakatknappen-fungera/)
‹ gå tillbaka - Testverktyg för strukturerad data (search.google.com/structured-data/testing-tool)
‹ gå tillbaka - Tamper Data : Tillägg för Firefox (addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/tamper-data/)
‹ gå tillbaka - SEO Doctor : Tillägg för Firefox (addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/seo-doctor/)
‹ gå tillbaka - Pingdom Website speed test (tools.pingdom.com/fpt/)
‹ gå tillbaka - Tv-serien Silicon Valley handlar om ett komprimeringsföretag som heter Pied Piper.
‹ gå tillbaka - Search Engine Optimization Toolkit (iis.net/downloads/microsoft/search-engine-op[...])
‹ gå tillbaka - GoogleBot Treats 307 Redirects As 301s? (seroundtable.com/googlebot-hsts-redirects-3[...])
‹ gå tillbaka - Prioritizing Web Usability: Book by Jakob Nielsen (nngroup.com/books/prioritizing-web-usability/)
‹ gå tillbaka - Content Strategy for the Web - Kristina Halvorson & Melissa Rach (contentstrategy.com)
‹ gå tillbaka - Critical Path CSS Generator (jonassebastianohlsson.com/criticalpathcssgenerator/)
‹ gå tillbaka - Understanding Success Criterion 3.2.5 (w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/consistent-b[...])
‹ gå tillbaka - G200: Opening new windows and tabs from a link only when necessary (w3.org/TR/2016/NOTE-WCAG20-TECHS-20160317/G200
‹ gå tillbaka - Target="_blank" - the most underestimated vulnerability ever (jitbit.com/alexblog/256-targetblank---the-m[...])
‹ gå tillbaka - What are Sitemaps? (sitemaps.org)
‹ gå tillbaka
Bokens kapitel
- Intro
- Del 1: Introduktion till webbanalys
- Del 2: Analytisk vinkel på design, prestanda och innehåll
- Del 3: Webbanalys: Fördjupning
- Del 4: Aktivitetsplan
- Outro

Du läser nu boken Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse. Hoppa till bokens innehållsförteckning