Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Tydliga länktexter

Tydliga länktexter

Länktexten är texten som är klickbar och leder till en annan del av webben. Rent allmänt bör de vara blå och understrukna om du inte har goda skäl att designa dem annorlunda.

Blå och understrukna är den historiska defacto-standarden för webben och då många fortfarande kör med detta underlättar det för dina användare att följa konventionen.

Skriv inte "Läs mer här" eller "Klicka här" som länktext

Grundregeln för länkar är att deras text ska kunna stå för sig själva, det vill säga ska man som seende kunna skumma igenom sidan och bara läsa länktexter och ändå få en rätt god uppfattning om vad de länkar till.

För en person med obefintlig eller nedsatt syn är det högst avgörande att du skriver bra länktexter. Deras sätt att navigera längre textmassor är att hoppa mellan rubriker, länkar och andra designelement för att försöka få en uppfattning om en sidas innehåll. Det är ju inte direkt hjälpsamt om de får höra “läs mer” tio gånger på raken när de försöker navigera, eller hur?

Praxis med tunga filer

Om det du länkar till är en oväntad sorts fil bör du skriva ut det i länken, gärna inom parentes i slutet. Är filen dessutom tyngre än en megabyte så är även det en bra sak att skriva ut i länktexten inom parent, allt för att inte överraska användaren. Exempelvis “Ladda ner årsredovisningen för 2014 (PDF, 7 Mb)”.

Du har säkert också sett länktexter som “Bla bla (öppnas i nytt fönster)” eller de med en liten symbol efter. Det är i sig bra att tala om när man tänker öppna en länk i nytt fönster, men huvudregeln är att man inte ska öppna länkar i nya fönster - någonsin. Det finns tusen dåliga ursäkter till varför man tycker det är motiverat att öppna en länk i ett nytt fönster, men låt bara bli. Det mest effektiva sättet att finta en användare är att öppna nya fönster till höger och vänster, öppna i samma nya fönster flera gånger eller knycker klicket via Javascript för oss som Ctrl-klickar på länkar. Följ webbstandard, låt bli att bestämma åt användaren, låt användaren ha kontrollen!

Sökmotoroptimering och länktexter

De ord som utgör länktexten är en signal till sökmotorer om vad man anser att den länkade sidan handlar om. Det var detta några surpellar utnyttjade när de gjorde en så kallad Google-bombning av den amerikanske presidenten George W Bush. Genom att i länktexten skriva miserable failure och länka till Vita husets profilsida för presidenten gjorde Google associationen att GW Bush och miserable failure hörde ihop.

Med andra ord, du vill ha relevanta ord i länktexterna, ord som återspeglar vad innehållet handlar om. Det behöver inte vara exakt vad sidan har i huvudrubrik men precis som alltid så ska ingen känna sig förvånad över var man hamnade baserat på en knepigt formulerad länktext. Sökmotorer blir också allt bättre på att avgöra när man sysslar med keyword-stuffing, alltså när man proppar in en oläsbar mängd med sökord man hoppas få med.

Skriv länktexterna med omtanke för en mänsklig läsare, i andra hand kan du experimentera med SEO.

Exakta sökord eller synonymer?

Om du fullständigt dominerar på sökmotorerna på ett visst nyckelord kan du kanske kosta på dig att i länktexter använda synonymer eller andra begrepp. Exempel på detta kan vara att om du länkar till en produkt som har ett namn helt utom konkurrens på sökmotorerna så fundera på om inte “Lazyboy Armchair 3000 Deluxe” kan få länkar som innehåller ord som fåtölj eller vad nu sökordet är som du vill försöka tränga dig in på. Det är samma sak med alla ens varumärken, det är nog ganska sällan man har konkurrens om dem och frågan är om man med ett utifrånperspektiv ska använda dem så ofta som man brukar?

Verktyg

Google Search Console har vyer för vilka ord som används för att länka till webbplatsen. På vissa externa webbplatser har man ju inflytande över vilka ord som används, men tänk på att det är mer slitsamt att ändra dessa än på din egen webbplats. För att kolla vilka som länkar till din webbplats kan du kolla Search Consoles vy Söktrafik -> Länkar till din webbplats, det är vad Google känner till vid sin indexering. Men du kan också i ditt webbstatistikverktyg kolla vilka hänvisningssidor som finns, alltså externa sidor där besökare kommit från. Då får du troligen en indikation på respektive sidas relativa viktighet.

Sistrix har med detta i sina rapporter. Även fast dessa rapporter inte kommer omgående så är de bra för passiv eller periodisk webbanalys.