Gå direkt till sidans huvudinnehåll

A/B-testning: Google Optimize stängs ner i september

A/B-testning: Google Optimize stängs ner i september

Googles produkt för A/B-testning, Google Optimize, stängs ner i september 2023. Det finns förstås fler alternativ på marknaden för A/B-testning.

Google meddelade i slutet av januari att den sista september kommer deras produkt Optimize (och Optimize 360) läggas ner. Google Optimize har funnits i 5 år och kanske inte varit ett av Googles mer välkända verktyg inom webbanalys men det har dykt upp här och där vid Webperfs undersökningar av vilka tredjeparter som svenska webbplatser använder.

Vad är A/B-testning?

A/B-testning är en metod för att jämföra två versioner av en produkt (vanligtvis en webbplats eller en app) med varandra för att avgöra vilken som presterar bäst av alternativen. En grupp användare får se version A medan en annan grupp får se version B, och resultaten jämförs sedan för att bestämma vilken version som har bäst konvertering, engagemang, eller annan mätbar förbättring man fokuserat på.

Läs mer om A/B-testning och Google Optimize

Ett alternativ är förstås Optimizely, alltså tjänsten från företaget som köpte Episerver, men VWO är också ett vanligt alternativ.

Google Optimize to sunset, what should you do now? (Optimizely)

VWO | #1 A/B Testing Tool in the World

Läs mer: