Nyhetsbrevet Webperf #65 – skickat 31:a oktober. Uppdaterad metod för tillgänglighetsgranskning, video från heldag om tillgängliga sajter, Googles AI-zero-click, och de topplistade på Webperf i oktober.
"I think if you do something and it turns out pretty good, then you should go do something else wonderful, not dwell on it for too long. Just figure out what's next."
– Steve Jobs
Intro
Hej!
Har du koll på svenska poddar som pratar tillgänglighet? t12t-kändisen Martin Lexelius var med i senaste avsnittet av den utmärkta podden Kodsnack. Lyssna på avsnittet:
→ En olaglig hemsida, med Martin Lexelius (Kodsnack 668)
Om du tror att en vän eller kollega skulle uppskatta detta nyhetsbrev, ja skicka dem då den här länken så kan de påbörja sin egen prenumeration.
Allt gott
/Webperf crew
Hoppa till avsnitt:
- Ny version av metod för tillgänglighetsgranskning som utkast från W3C
- Video: Heldagen om tillgängliga webbplatser och appar
- Googles AI-läge kommer ge ännu mer zero-click
- Vilka webbplatser var bäst i oktober?
Ny version av metod för tillgänglighetsgranskning som utkast från W3C
WCAG-EM 2.0 är en metodik för att utvärdera hur väl digitala produkter uppfyller riktlinjerna i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Till exempel webbplatser, appar, kiosksystem och dokument. Den beskriver hur man definierar omfattningen för granskningen (vilka delar av produkten som inkluderas), hur man identifierar funktioner, teknologier och olika sidor/typer av innehåll samt hur man väljer representativa prov (sampling) och genomför den manuella granskningen.
Varför? För att säkerställa att en digital produkt verkligen lever upp till tillgänglighetskraven och fungerar för personer med olika funktionsnedsättningar, både tekniskt och ur användbarhetsperspektiv. Genom att följa metodiken kan man få ett mer strukturerat, transparent och repeterbart resultat.
Hur? Man börjar med att definiera vad som ska granskas och under vilka förutsättningar (bl.a. webbläsare, hjälpmedel). Sen utforskar man produkten, väljer ut ett representativt urval av sidor eller processer, gör djupgående manuella kontroller enligt WCAG-kriterierna. Slutligen dokumentera och rapportera resultaten inklusive vilka delar som uppfyller eller inte uppfyller riktlinjerna.
Syftet med nya versionen är att:
- Bredda metodiken till att inte bara handla om webbplatser.
- Göra allt mer lättläst.
- Uppdatera innehållet. Bland annat nämns designsystem nu.
Mer om manuella expertgranskningar av tillgänglighet:
→ W3C Accessibility Guidelines Evaluation Methodology (WCAG-EM) 2.0
→ Automatiska tillgänglighetstester är inte tillräckligt – så här börjar du testa manuellt (Webperf, 2024)
Video: Heldagen om tillgängliga webbplatser och appar
Nu finns inspelningen ute från seminariedagen den 22 oktober fokuserade på de nya EU-kraven på tillgänglighet för webbplatser och appar, som trädde i kraft den 28 juni 2025. Arrangerat av AccessibleEU, Post- och telestyrelsen samt Svenska institutet för standarder.
En dag med möjlighet att förstå de juridiska kraven, ta del av konkreta exempel och erfarenheter från olika aktörer samt nätverka med andra intresserade. Föreläsningarna täckte allt från användarnas behov och hur dessa kan tillgodoses, till praktiska metoder för granskning och tillsyn enligt lagstiftningen. Också en genomgång av WCAG-standarden och hur myndigheter som PTS arbetar med praktisk granskning, samt erfarenheter från tillsyn enligt DOS-lagen.
Dessutom presentationer om tillgängliga designsystem och plattformars möjligheter att förbättra tillgänglighet, praktiska tester med användare, samt verktyg och metoder för att utvärdera appar och webbplatser.
Hela fem timmars inspelning är publicerat:
→ Tillgängliga webbplatser och appar – en heldag om lagkrav i praktiken (Youtube)
Googles AI-läge kommer ge ännu mer zero-click
Allt fler sökningar på Google leder idag inte till några klick alls till våra webbplatser. Det som kallas zero-click-sökningar innebär att användaren får sitt svar direkt i sökresultatet, till exempel genom en kort sammanfattning, en faktaruta eller ett AI-genererat svar. För användaren är det ofta smidigt, men för webbansvariga är det här en ännu ett steg i riktningen att synlighet inte alls betyder att vi får trafik. När Google i större utsträckning presenterar informationen själv räcker det inte lika långt som det brukade att ranka högt i sökresultatet.
Googles nya AI-läge lanserades i Sverige under oktober och kan vara början på en ny era för sök, just på grund av Googles dominans på sökmarknaden. Funktionen låter användaren ställa frågor och få sammanfattade, AI-genererade svar direkt i sökgränssnittet, utan att behöva klicka vidare till olika webbplatser. Det skapar både möjligheter och utmaningar att ha synlighet och auktoritet i en miljö där användaren stannar kvar i Google. Ifall du inte skapar innehåll som både passar människor och språkmodellerna är det dags att börja med det.
→ AI Mode lanseras i Sverige (Pineberry)
→ Webbanalysens mätetal behöver spetsas till när allt mer blir zero-click (Webperf)
Så vem var bäst i oktober 2025?
Sveriges Kommuner och Regioner släppte en ny webbplats första veckan i oktober och hoppade från 4,23 till 4,52 i totalbetyg. Snyggt!
- Politiska partier – Moderaterna fortsätter att vara bäst av riksdagspartierna, följt av Liberalerna och Sverigedemokraterna som delar på andraplats av de i riksdagen.
- Svenska kommuner – Eskilstuna först som vanligt, Älvsbyn är ny tvåa och Hedemora är tillbaka på tredjeplats.
- Svenska regioner – Stockholm håller förstaplatsen i oktober. Skåne på andraplats och Norrbotten på tredje.
- Övrig offentlig sektor – SCB, MUCF och Konstnärsnämnden.
- Offentlig sektors webbtjänster – Cert.se på förstaplats, Skånevux och Rikshandboken: Barnhälsovård för professionen.
- Medier – Sveriges Natur, Tidningen Svensk Polis, och tredjeplatsen delas av Falköpings Tidning och Sydöstran.
- Hälso-, sjuk- och tandvård – Hitta vård i Skåne, S:t Eriks ögonsjukhus och Karolinska Universitetssjukhuset.
- Kulturverksamheter – Hälsinglands museum håller förstaplatsen, Eskilstuna stadsmuseum och Eskilstuna konstmuseum
- Patientorganisationer
- Tankesmedjor och intresseorganisationer – Lokala Partiers Nätverk, SKR plockar andraplatsen med sin nya webbplats och Forum CIV får dela tredjeplatsen med Dataskuggan.
- Insamlingsorganisationer
- Fackförbund & professionsföreningar – SEKO fortsätter på topp, följt av Byggnadsarbetareförbundet och Bussarbetarnas Riksorganisation..
- Utbildning och forskning – Örebro universitet på topp, Linköpings universitet och KTH.
- IT-bolag och webbyråer - Factor10 får toppbetyg, Whitespace på andra och Epicweb är nya på pallplats.
- Övrigt digitalt – myConf, andraplatsen delas av Friktion och Nuelab.
- Bolag ägda av offentlig sektor – Teracom Group, Halmstads stadsnät och Härnösandshus.
- OMX 30 Stockholm – Sandvik fortsätter sedan i december, Astra Zeneca och Lifco.
- Svensk turism – Visit Östergötland, Visit Eskilstuna och Bräcke Nästa.
- Svenska och europeiska moln
- Samhällsservice
- Ehandel – Adlibris, Hennes & Mauritz och Cdon.
- Banktjänster – SEB, Skandiabanken och Resurs Bank.
- Biljettförsäljning och trafikinformation om persontransporter
- Internet- och telekom-abonnemang
- Playtjänster för tv- och radiokanaler
- Bibliotekskataloger och plattformar som distribuerar e-böcker
- Webbversioner av kommunikationslösningar
- Hjälpsidor för andra produkter och tjänster
- A-kassor – Fastighets a-kassa, Sekos a-kassa och Byggnads a-kassa.
- Idrottsorganisationer – Svenska Golfförbundet, Svenska Isseglarförbundet och Fotbollförbundet.
- Arbetsgivarorganisationer – Energiföretagens arbetsgivareförening delar förstaplatsen med SKR i oktober, Teknikgrossisterna på tredje.
- All offentlig sektor i oktober – Eskilstuna skakar av sig SCB från den delade förstaplatsen, tredje till Örebro universitet som är en hårsmån från SCB, Linköpings universitet är extremnära Örebro och precis före MUCF på femteplats i oktober.
Avslutningsvis…
Vi har en Slack-kanal öppen för vem som helst. Där diskuterar vi kvalitetskriterier som Webperf använder, ger support till varandras strävan att bygga bra webbplatser, bland annat:
- Om du inte redan är med på Webperfs Slack kan du fixa dig en inbjudan
- Du som redan är med på Webperfs Slack kan gå hit för att logga in
Letar du efter något att läsa?
Gratisböcker:
- Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse – finns för läsning på Webperf och gratis att ladda ner bland annat hos Apple och Smashwords.
- Webbstrategi för alla – läs direkt på nätet eller ladda ner från Apple Books och Smashwords
- Designing for Performance – läses gratis på webben. Utmärkt bok skriven av Lara Callender Hogan.
- High Performance Browser Networking – för dig som verkligen vill grotta ner dig i tekniska detaljer för att uppnå hög prestanda. Skriven av Ilya Grigorik.
- Animation in Design Systems av Val Head
- The Magic of CSS av Adam Schwartz
- Resilient Web Design av Jeremy Keith
- Javascript for Web Designers av Mat Marquis
- You Don’t Know JS av Kyle Simpson
- Learn to Code HTML & CSS av Shay Howe
- Designing for the Web av Mark Boulton
- Eloquent JavaScript av Marijn Haverbeke
- On Web Typography av Jason Santa Maria
- Design for real life av Sara Wachter-Boettcher och Eric Meyer
- Flexible Typesetting av Tim Brown
- Going offline av Jeremy Keith
- Practical SVG av Chris Coyier
Och missa inte Authors Apart!
Om du gillade detta nyhetsbrev får du gärna fundera på om du känner någon som borde prenumerera. Skicka dem denna länk för att anmäla sig till nyhetsbrevet i så fall!
Webperf
