Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Webperf #65

Illustration av ett brev, samt texten

Nyhetsbrevet Webperf #65 – skickat 31:a oktober. Uppdaterad metod för tillgänglighetsgranskning, video från heldag om tillgängliga sajter, Googles AI-zero-click, och de topplistade på Webperf i oktober.

"I think if you do something and it turns out pretty good, then you should go do something else wonderful, not dwell on it for too long. Just figure out what's next."
– Steve Jobs

Intro

Hej!

Har du koll på svenska poddar som pratar tillgänglighet? t12t-kändisen Martin Lexelius var med i senaste avsnittet av den utmärkta podden Kodsnack. Lyssna på avsnittet:
En olaglig hemsida, med Martin Lexelius (Kodsnack 668)

Om du tror att en vän eller kollega skulle uppskatta detta nyhetsbrev, ja skicka dem då den här länken så kan de påbörja sin egen prenumeration.

Allt gott
/Webperf crew


Hoppa till avsnitt:

  1. Ny version av metod för tillgänglighetsgranskning som utkast från W3C
  2. Video: Heldagen om tillgängliga webbplatser och appar
  3. Googles AI-läge kommer ge ännu mer zero-click
  4. Vilka webbplatser var bäst i oktober?

Ny version av metod för tillgänglighetsgranskning som utkast från W3C

WCAG-EM 2.0 är en metodik för att utvärdera hur väl digitala produkter uppfyller riktlinjerna i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Till exempel webbplatser, appar, kiosksystem och dokument. Den beskriver hur man definierar omfattningen för granskningen (vilka delar av produkten som inkluderas), hur man identifierar funktioner, teknologier och olika sidor/typer av innehåll samt hur man väljer representativa prov (sampling) och genomför den manuella granskningen.

Varför? För att säkerställa att en digital produkt verkligen lever upp till tillgänglighetskraven och fungerar för personer med olika funktionsnedsättningar, både tekniskt och ur användbarhetsperspektiv. Genom att följa metodiken kan man få ett mer strukturerat, transparent och repeterbart resultat.
Hur? Man börjar med att definiera vad som ska granskas och under vilka förutsättningar (bl.a. webbläsare, hjälpmedel). Sen utforskar man produkten, väljer ut ett representativt urval av sidor eller processer, gör djupgående manuella kontroller enligt WCAG-kriterierna. Slutligen dokumentera och rapportera resultaten inklusive vilka delar som uppfyller eller inte uppfyller riktlinjerna.

Syftet med nya versionen är att:

  • Bredda metodiken till att inte bara handla om webbplatser.
  • Göra allt mer lättläst.
  • Uppdatera innehållet. Bland annat nämns designsystem nu.

Mer om manuella expertgranskningar av tillgänglighet:
W3C Accessibility Guidelines Evaluation Methodology (WCAG-EM) 2.0
Automatiska tillgänglighetstester är inte tillräckligt – så här börjar du testa manuellt (Webperf, 2024)

Video: Heldagen om tillgängliga webbplatser och appar

Nu finns inspelningen ute från seminariedagen den 22 oktober fokuserade på de nya EU-kraven på tillgänglighet för webbplatser och appar, som trädde i kraft den 28 juni 2025. Arrangerat av AccessibleEU, Post- och telestyrelsen samt Svenska institutet för standarder.

En dag med möjlighet att förstå de juridiska kraven, ta del av konkreta exempel och erfarenheter från olika aktörer samt nätverka med andra intresserade. Föreläsningarna täckte allt från användarnas behov och hur dessa kan tillgodoses, till praktiska metoder för granskning och tillsyn enligt lagstiftningen. Också en genomgång av WCAG-standarden och hur myndigheter som PTS arbetar med praktisk granskning, samt erfarenheter från tillsyn enligt DOS-lagen.

Dessutom presentationer om tillgängliga designsystem och plattformars möjligheter att förbättra tillgänglighet, praktiska tester med användare, samt verktyg och metoder för att utvärdera appar och webbplatser.

Hela fem timmars inspelning är publicerat:
Tillgängliga webbplatser och appar – en heldag om lagkrav i praktiken (Youtube)

Googles AI-läge kommer ge ännu mer zero-click

Allt fler sökningar på Google leder idag inte till några klick alls till våra webbplatser. Det som kallas zero-click-sökningar innebär att användaren får sitt svar direkt i sökresultatet, till exempel genom en kort sammanfattning, en faktaruta eller ett AI-genererat svar. För användaren är det ofta smidigt, men för webbansvariga är det här en ännu ett steg i riktningen att synlighet inte alls betyder att vi får trafik. När Google i större utsträckning presenterar informationen själv räcker det inte lika långt som det brukade att ranka högt i sökresultatet.

Googles nya AI-läge lanserades i Sverige under oktober och kan vara början på en ny era för sök, just på grund av Googles dominans på sökmarknaden. Funktionen låter användaren ställa frågor och få sammanfattade, AI-genererade svar direkt i sökgränssnittet, utan att behöva klicka vidare till olika webbplatser. Det skapar både möjligheter och utmaningar att ha synlighet och auktoritet i en miljö där användaren stannar kvar i Google. Ifall du inte skapar innehåll som både passar människor och språkmodellerna är det dags att börja med det.
AI Mode lanseras i Sverige (Pineberry)
Webbanalysens mätetal behöver spetsas till när allt mer blir zero-click (Webperf)

Så vem var bäst i oktober 2025?

Sveriges Kommuner och Regioner släppte en ny webbplats första veckan i oktober och hoppade från 4,23 till 4,52 i totalbetyg. Snyggt!

Avslutningsvis…

Vi har en Slack-kanal öppen för vem som helst. Där diskuterar vi kvalitetskriterier som Webperf använder, ger support till varandras strävan att bygga bra webbplatser, bland annat:

Letar du efter något att läsa?

Gratisböcker:

Och missa inte Authors Apart!

Om du gillade detta nyhetsbrev får du gärna fundera på om du känner någon som borde prenumerera. Skicka dem denna länk för att anmäla sig till nyhetsbrevet i så fall!