Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Webperf #24

Webperf #24

Nyhetsbrevet Webperf #24 – skickat 25:e maj 2022.

”Guessing user needs is expensive.”
- Mario Maruffi, produktdesigner

Intro

I maj fyllde GDPR, eller dataskyddsförordningen (DSF) som den heter på svenska, fyra år. Tiden går fort och snart är det två år sedan Schrems 2-domen tydliggjorde ett och annat för oss. Men debatten fortsätter och ledare från både EU och USA har högtidligt förklarat att de tror sig kunna träffa ett nytt avtal som gör att data kan flöda över Atlanten. Det avtalet kallas populärt för Privacy Shield 2.0, vilket är lite missvisande då det egentligen är ett tredje försök.

Du kan läsa mer i nyhetsbrevet om vad Max Schrems själv tycker krävs för att detta inte ska bli ännu ett misslyckande.

Det har sedan förra nyhetsbrevet också kommit ännu en tolkning av en dataskyddsmyndighet i EU att Google Analytics är olagligt. Enkelt förklarat för att det är åtkomligt för amerikanska underrättelsetjänsten NSA.

Ännu en motgång för Google Analytics et al – riskbaserad metod döms ut

Om du tror att en vän eller kollega skulle uppskatta detta nyhetsbrev, ja skicka dem då den här länken så kan de påbörja sin egen prenumeration.

Allt gott
/Webperf crew


Hoppa till avsnitt:

  1. Öppet brev från NOYB om ”Privacy Shield 2.0”
  2. Vilka webbplatser var bäst i maj?
  3. Intressanta artiklar

Öppet brev från NOYB om ”Privacy Shield 2.0”

NOYB och deras välkände jurist Max Schrems har öppet deklarerat vad som behöver hända för att Privacy Shield 2.0 inte ska vara slöseri med tid och fortsatt slarvande med dataskydd.

Här följer NOYB:s öppna brev summerat i ett antal citat från nedan länkad skrivelse.

”We are fully aware that this is everything but an easy task, but the investment in getting it right would not only ensure that this matter is solved in the long run, but also benefit citizens and the economy on both sides.”

”In summary, this approach seems to merely satisfy the political, diplomatic and PR requirements of both sides, but seems to ignore the fact that the CJEU has already found that US surveillance is not “necessary and proportionate” and the US will continue these practices.”

CJEU är EU-domstolen. Det står för Court of Justice of the European Union och har rollen att se till att EU-lagstiftning tillämpas på samma sätt i de olika EU-länderna.

”Just naming an executive body a “Court” does not create judicial redress.”

Man anmärker på att USA föreslår en funktion för ”överklagan” som enbart till namnet är en domstol.

”There are countless further examples, where the Privacy Shield Principles are not “essentially equivalent” to the GDPR and therefore allow US competitors to operate on the European market, without complying with EU law.”

Helt enkelt att det är en skev konkurrenssituation till USA-baserade företags fördel ifall de inte behöver följa GDPR och EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna som GDPR baseras på.

Open Letter on the Future of EU-US Data Transfers (NOYB)

Läs också: Ska vi vänta på Privacy Shield 2.0? Pierre Mesure kommenterar utspelet med Privacy Shield 2.0, på Webperf.

Så vem var bäst i maj 2022?

Månadens hyllningar går till Malung-Sälen som med sin nya webbplats hoppade från plats 225 i april till 100 nu i maj. Hudiksvall som gått från plats 113 till 14 sedan maj 2021.

Sundsvalls kommun släppte sin nya webbplats efter majtesterna kördes. Webbplatsen är byggd av Consid. Sundsvall skuttade med ens upp till plats 33 från 149 av totalt 290!

  • Politiska partier – Sorundanet, Folkets röst i Bollebygd och Österlenpartiet. Det rör sig en del mellan riksdagspartierna också.
  • Svenska kommuner – Piteå är stabila i toppen, följda av Sandviken, Ljusdal och nu med Falköping och Stockholm på delad fjärdeplats
  • Svenska regioner – Halland leder marginellt över Västra Götalandsregionen och Region Sörmland.
  • Övrig offentlig sektor – Polisen leder som vanligt, men med MUCF hack i häl och Myndigheten för press, radio och tv på tredjeplats.
  • Offentlig sektors webbtjänster Hallå konsument, Webbriktlinjkerna och sedan en radda med webbplatser från Inera, bland annat 1177
  • Medier – Tidningen Svensk Polis leder stort, Sveriges Radio på andra plats och Skånes Taltidning delar tredjeplatsen med Dagens Nyheter.
  • Hälso- och sjukvård – Karolinska har smugit upp på förstaplatsen och brutit VGR:s dominans. Hitta vård i Skåne har också hittat fram till en delad andraplats med två VGR-webbar.
  • Kulturverksamheter – Nordiska Akvarellmuseet petar ner en poliswebb, Polismuseet på andraplats, och Medicinhistoriska museet i Göteborg
  • Patientorganisationer – Patientförening för transpersoner, samt Svenska Marfan­föreningen och Melanom­föreningen på delad andraplats.
  • Tankesmedjor och intresseorganisationer – Lokala Partiers Nätverk, Sveriges Kommuner och Regioner, och Tankesmedjan Balans
  • Insamlingsorganisationer
  • Fackförbund och intresseföreningar – Pappersindustri­arbetare, Svensk förening för röntgensekreterare, Polisförbundet
  • Utbildning och forskning – först kom Örebro universitet, Umeå universitet tvåa, University­admissions.se och Kungliga Tekniska högskolan på en delad tredjeplats
  • IT-bolag och webbyråer – Kodagent med enbart toppbetyg som vanligt, Nimble Initiatives och Internetverkstan på topp 3.
  • Övrigt digitalt – Texta mig som Peter Krantz byggt, Municipio som underhålls av Whitespace, och Digin på tredjeplats
  • Bolag ägda av offentlig sektor – Krokoms­bostäder, Sydvatten, Inera AB
  • OMX 30 Stockholm – Hennes & Mauritz (H&M), Nordea, Astra Zeneca
  • Svensk turism – Bräcke Nästa, Osby Turism, Ragundadalen och Visit Eskilstuna på een delad tredjeplats
  • Svenska och europeiska moln – European alternatives, GAIA-X, Strato
  • Samhällsservice – Jag vill ha vaccin!, Apotea, Klostergårdens Apotek
  • All offentlig sektor i maj – topp 5 i maj 2022 är:
    1. Polisen – 4.86 av 5
    2. Piteå – 4.78 av 5
    3. Örebro universitet – 4.73 av 5
    4. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhälles­frågor – 4.73 av 5
    5. Umeå universitet – 4.72 av 5

Intressanta artiklar

Metamatrix levererar reflektion:

”Att bygga krigsskepp på medeltiden och att bygga mjukvara har fler likheter än du kan tro. Vi går igenom vad som gick snett då, och hur du gör för att ditt projekt inte ska kapsejsa.”

Vad varje webbprojekt bör lära sig av Vasaskeppet

A/B-tester är ingen nyhet – det var så man upptäckte botemedlet mot skörbjugg:

”It’s May 1747 and James Lind, a Scottish surgeon who works in the Royal British navy, is trying to figure out what causes scurvy. If you haven’t heard of it, it’s a nasty affliction which causes crew members to lose their teeth and sometimes even die.”

Scurvy, A/B Testing, and Barack Obama (Shine Solutions Group)

Avslutningsvis…

Vi har en Slack-kanal öppen för vem som helst. Där diskuterar vi kvalitetskriterier som Webperf använder, ger support till varandras strävan att bygga bra webbplatser, bland annat:

Letar du sommarläsning?

Gratisböcker:

Om du gillade detta nyhetsbrev får du gärna fundera på om du känner någon som borde prenumerera. Skicka dem denna länk för att anmäla sig till nyhetsbrevet i så fall!

Till toppen