Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Hej då Episerver!

Hej då Episerver!

Episerver, också känt som Episerver CMS på den svenska marknaden, har bredvid Sitevision varit ett känt varumärke sedan många år. Idag blev det känt att Episerver kommer att byta namn till Optimizely. För oss i Sverige är detta lite av oklart värde.

Från att ha hetat Elektropost, och allra först Epicenter, blir nu Episerver istället Optimizely. Detta på grund av ett förvärv av A/B-testplattformen med just namnet Optimizely. Hur nu ett ganska komplett erbjudande inom CMS blir logiskt att erbjuda under det varumärket återstår att se.

Publiceringsverktyg kontra konverteringsoptimering?

“Är Episervers utsedda EMVP-utvecklare alla “OMVP” nu? Frågan ställs bland flera av de partners (och EMVPs) som MKSE.com pratat med under måndagen och tisdagen. De har nyligen informerats att Episerver som bolag ska byta namn.”

Namnet Episerver i graven, bolaget döps om helt till Optimizely (MKSE, 27:e januari 2021)

Att CMS-leverantörer går ihop med företag inom andra specialiteter är inte direkt konstigt. Men att en etablerad aktör som Episerver väljer att överge sitt namn till förmån för Optimizely säger en hel del om vad Episervers ledning tror om framtiden. För tror de inte mer på det experimentella som Optimizely erbjuder framför det CMS som Episerver erbjuder så kan man verkligen undra vad de håller på med.

“Optimizely is an American company that makes progressive delivery and experimentation software for other companies.[9] The Optimizely platform technology provides A/B testing and multivariate testing tools, website personalization, and feature toggle capabilities.”

Optimizely (Wikipedia)

Mer om Episerver och namnbytet till Optimizely