Corona-viruset (covid-19) och hur det påverkar 1177.se

Corona-viruset (covid-19) och hur det påverkar 1177.se

Vid tidigare extraordinära tillfällen har jag (Marcus Österberg) delat med mig av webbplatsstatistik från berörda webbplatser jag har tillgång till. Nu i tider av diskussion om pandemi och influensa blir det relevant att jämföra med åtminstone svininfluensan för snart 10 år sedan. Mer om svininfluensan kan du se i boken Webbstrategi för alla (från 2014).

Svårt att jämföra intresset för influensa mellan 2019 och 2020

1177.se har sedan april 2019 förnyat sitt sätt att mäta genom Google Analytics och exkluderar numera den interna trafik som finns.

Jag har inte totalkoll hur detta är gjort men jag antar att det exkluderar Inera, SKR och regionernas egna anställda. Eller ja, jag hoppas att man mäter folk som inte i jobbet letar efter denna information.

Därmed finns ny statistik med hög kvalitet, men också det äldre kontot finns kvar där man kan få se hur de brukade mäta med de äldre siffrorna. Det skulle verkligen bli att jämföra äpplen och päron. Nedan reflektioner är enbart baserade på siffror från det nya sättet att mäta på 1177.se

Influensasäsong 2019/2020

För mig som förälder till barn på förskolan börjar säsongen med diverse förkylningar i september, men för de flesta är det först långt senare in på hösten.

Bild 1: Ganska jämnt antal sidvisningar, med undantag från nyårshelgen.

Så hur ser då hösten och förvintern ut 2019, in till sista februari? Jo, om vi tittar på nationella siffror är den övergripande statistiken en väldigt rak linje. På veckobasis är det mellan 5,3-6,3 miljoner sidvisningar per vecka. Undantaget är de två veckorna runt nyår som har 3,9-4,8 miljoner sidvisningar. Det har alltså inte tillkommit någon tydlig puckel under perioden som det nya corona-viruset varit på tal.

“Regionalisering” stökar till det

En ambition med 1177.se är att man ska landa på den regionala delen man tillhör som besökare. Jag som bor i Göteborg ska landa i delen för Västra Götaland. Det där funkar inte alltid som det ska. Historiskt har jag sittandes i Göteborg landat i Blekinges del, Stockholms, med flera, och just nu när jag testar ger 1177.se upp och ber mig välja “min” region manuellt.

Provklickar jag mig runt hittar jag samma artikel på alla regionala startsidor, man har en artikel som heter “Coronaviruset - för dig som vill veta mer”. Dock inte i Västra Götaland, där finns istället artikeln Coronavirus - 1177 Vårdguiden med adress https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/aktuellt/aktuellt-i-vastra-gotaland/coronavirus/

Corona-viruset upptäcktes tidigast strax innan årsskiftet 2019/2020. Så låt oss begränsa urvalet i Google Analytics till juldagen fram till sista februari. Det vi upptäcker är att det knappt inte existerade varken frågor om corona på 1177 eller ett utbud med information att hitta.

30-31 december ställdes tre frågor på 1177:s egna sökfunktion om corona, men vid denna tidpunkt fanns inget egentligt innehåll på webbplatsen som svarade upp mot efterfrågan.

Hur många visningar har information om corona-viruset nationellt?

Bild 2: Urval med sidor som har ordet ‘corona’ i sig, grafen visar antalet sidvisningar per dygn.

Bild 2: Urval med sidor som har ordet ‘corona’ i sig, grafen visar antalet sidvisningar per dygn.

Först 20:e januari började det vara mer än en handfull sidvisningar om corona-viruset på 1177.se, alltså på en webbplats som varje vecka har miljontals sidvisningar, hade 20:e januari bara 32 sidvisningar om corona-viruset.

Det finns två tydliga pucklar i statistiken. Den ena är sista januari som hade 75 000 sidvisningar på sidor med ordet ‘corona’ i sig, den andra är 27:e februari med 157 000 sidvisningar då det blev allmänt känt att det fanns bekräftade fall i Göteborg. Notera att dagen efter minskade efterfrågan på dessa sidor från 1177.se

Totalt sett under perioden ovanstående bild tar upp är det knappt 1,1 miljon sidvisningar på sidor om corona-viruset. Av dessa är det mer än hälften som har med Västra Götaland att göra och en dryg tiondel nationellt + Stockholm.

Cirka 3% av sidvisningarna handlar om corona-viruset…

Vill man sätta detta i perspektiv så var det alltså 1,075 miljoner sidvisningar om corona samtidigt som det var 34,3 miljoner andra sidvisningar under samma period.

Vad söker folk efter då?

När det gäller vad folk söker på hos Google, DuckDuckGo och andra externa sökmotorer så är det ganska otillförlitligt sedan ett gäng år.

Däremot finns det som erbjuds via Google Search Console. Där kan vi se att Västra Götalands populära sida med aktuellt om coronaviruset bara har 12,9% genomklicksfrekvens/CTR. Trots detta har den alltså fått flera hundratusen sidvisningar. Detta kräver nästan en SEO-analys bara för att lista ut vilka andra som får klicken. Den nationella varianten av text får motsvarande CTR.

Skåne har bara 3,6% CTR hos Google för sin sida om corona. Och folk söker även efter fågelinfluensan via Google, möjligen för referens?

Sökningar inom 1177.se

Av de, inom perioden 20 jan-28 feb, 1,14 miljoner sökningar i 1177:s egen sökfunktion syns tydliga spår av corona-viruset, symptom som finns och de synonymer man kan tänka sig folk använder.

Topp 100 sökfrågor som över huvud taget kan kopplas till coronaviruset (numret är andel av alla sökfrågor):

  1. coronavirus - 1,1%
  2. influensa - 0,5% - behöver dock inte bara vara corona

  1. Feber - 0,3% - behöver dock inte bara vara corona
  2. corona - 0,3%
  3. Corona - 0,2%
  4. feber hos barn - 0,2% - barn har feber oavsett corona

  1. lunginflammation - 0,2% - vilket inte måste ha med corona att göra

  1. Influensa - 0,2%

  1. feber - 0,15%

  1. förkylning - 0,1%
  2. Hosta - 0,1%

  1. Coronaviruset - 0,1%

  1. lunginflammation symtom - 0,1%

  1. hosta - 0,09%

..

  1. Feber barn - 0,09% - barn har feber oavsett corona

  1. Coronavirus - 0,07%

Zipfkurva / långa svansen

Bild 3: Visualisering av principen ‘long tail’, att vissa saker har ett fåtal populära ting (huvudet) men att det finns massor med unika saker (det som utgör svansen).

Bild 3: Visualisering av principen ‘long tail’, att vissa saker har ett fåtal populära ting (huvudet) men att det finns massor med unika saker (det som utgör svansen).

Nu ska man komma ihåg att vad folk söker efter ofta landar i en fördelning som liknar Zipfs lag (också känds som zipfkurva). Utan att ha räknat på det verkar ovanstående inte orimligt att det följer samma fördelning. Den vanligaste sökfrågan är dubbelt så frekvent som den näst vanligaste och det rasar fort.

Det du behöver komma ihåg med long tail är att antalet frågor i svansen kan vara väldigt många. I just detta fallet kan man behöva fundera på hur många synonymer det finns till relevanta begrepp, vanliga felstavningar, består svansen av sökfrågor av annan sort, typ många ord, eller liknande?

Att titta på de 101-200 vanligaste sökfrågorna kanske inte ger svar på detta då man fortfarande befinner sig i “kroppen” enligt ovanstående illustration. Men, bland dessa sidor finns den 196:e vanligaste sökfrågan coronaviruset symtom med 0,04% av alla sökfrågor samt 200:e vanligaste, Lunginflammation, med stort ‘L’, som också det fick 0,04%.

Det är förstås fullt möjligt att några av de 0,038% som söker på njursvikt letar information ifall de med njursvikt befinner sig i en riskgrupp när det gäller corona-viruset. Men det är nog rimligt att anta att nästan alla av de som söker på ord som inte alls nämner corona faktiskt letar efter något annat.

>Hur påverkades webbplatsens laddtider?

Du som var vaken i delen om att mängden sidvisningar inte ökat kanske tycker att du redan har svaret på denna fråga. Dock är det inte självklart att användarna gör samma sak på webbplatsen bara för att antalet sidvisningar är relativt oförändrat. Kanske gör de i perioder saker som tar mer kraft från den tekniska infrastrukturen? Det var precis detta som sänkte Västra Götalands föregångare till 1177 under svininfluensan. Detta eftersom den sida som, tack vare SEO, blev populär krävde ett anrop till ett ineffektivt webb-API där vi som utvecklare inte på ett enkelt sätt höja kapaciteten.

Om vi kollar den genomsnittliga sidinläsningstiden i sekunder mellan 20:e januari och sista februari så har den sjunkit från runt 2,1 sekunder till 2 sekunder, eller så lågt som 1,8 sekunder sista februari.

Västra Götalands sida om corona-viruset, den som fått överlägset flest visningar, har 22,3 % bättre hastighet än webbplatsens genomsnitt.

En fungerande cache tycks det.

Publicerat: 2020-02-28

‹ till bloggen

Omslag för boken Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse

Boken Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse finns nu att läsa här på webperf. Läs eller ladda ner webbanalys-boken