Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Google Analytics universal är borta - vad gör vi nu?

Linjegraf i gult och orange. Den symbol som ofta associerats med Google Analytics

Jag använde själv Google Analytics som webbanalytiker i den verksamhet jag drev på 00-talet. Men visst har det hänt en del inom webbanalys sedan dess?

En sak som hänt är att webbanalys som område mognat massor. Många har förstått att undvika ”Vanity metrics” och sträva efter agerbara insikter istället. För många av oss var det runt 2007 som vi lärde oss att webbanalys gör vi för att kunna ta beslut och som ett verktyg i en analyskultur. Boken Actionable Web Analytics från samma år satte fingret på det. Om webbanalysen inte hjälper oss med detta är det främst slöseri med tid!

En annan sak som hänt är att det blivit tydligt för de flesta vad, först, personuppgiftslagen och senare också GDPR innebär runt de personuppgifter det innebär att jobba med webbanalys. GDPR fyllde nyligen fem år och något som är extremt välutrett vid det här laget är att Google Analytics inte funkar med EU-invånares rättigheter till ett privatliv. Land efter land har via sina dataskyddsmyndigheter tydliggjort att Google Analytics inte håller måttet.

Google gillar inte Google Analytics universal, eller?

Idag, första juli 2023, har den version av Google Analytics som folk faktiskt gillade nått slutet av sin nedräkning. Nu samlas inte längre in några data och de som vill fortsätta i Googles analysprodukter är tvungna att välja GA4. En version som varit taffligt hanterad som produkt, förvirrande att använda och en enorm möjlighet för konkurrenterna att utnyttja som språngbräda in i deras egna lösningar.

Innocraft, företaget bakom den öppna analysprodukten Matomo Analytics, släppte i veckan en komisk mix av dramat runt Google Analytics och livsödet från Oppenheimer. Gubben som ledde Manhattan-projektet och skapade atombomben. Googleheimer!

Det finns bra Google Analytics-alternativ

Matomo är ett bra alternativ om du verkligen värnar ditt oberoende eller digitala suveränitet. Ifall du är mindre noga med de sakerna finns de proprietära alternativen Piwik PRO och Siteimprove Analytics. Av de två har åtminstone Piwik PRO ännu inte hotat med att dra mig inför domstol för att problematisera deras följsamhet till GDPR. Läser man dokumentationen bakom Piwik PRO Core noga så framgår det att de har det amerikanska företaget Microsofts molntjänst Azure som underleverantör. Men de bakom Piwik PRO menar att de vidtagit åtgärder så det här ska vara hur GDPR-kompatibelt som helst. I samma andetag nämner de sin dyrare tjänst för storbolag och den kör inte med Microsofts Azure. Man kan ju fråga sig varför när de menar att Microsoft Azure följer GDPR så som de använder det.

Personligen är jag lite trött på dessa aktörer som gömmer undan sånt här i sin dokumentation och sen när man frågar börjar de snacka om kryptering, att de inte alls tycker att Microsoft et als datacenter i EU är ”tredje land”. Men för all del, om man nöjer sig med att fortsätta hårdbevaka rättspraxis och leva i relativ osäkerhet är de ju ändå tänkbara alternativ. Och värt att komma ihåg att om man tar webbanalysen på allvar behöver man ha en plan att få ut sin data skyndsamt den dagen rättspraxis svänger för mycket.

Andra alternativ som syns bland Webperf-webbplatserna är Fathom Analytics och Plausible Analytics. Sen finns Simple Analytics som producerar väldigt mycket matnyttigt innehåll om hur webbanalysområdet rört på sig de senaste åren. För knappt ett år sedan skrev jag en bloggpost om GDPR där det finns en simpel checklista – med den avslöjar du ganska snabbt de flesta som skarvar med sanningen om sina molntjänster.

Varför ska du beakta just Matomo Analytics?

Jag kan tycka att det är ganska enkelt att välja Matomo Analytics. För de flesta räcker grundpaketet i Matomo gott och väl för husbehoven att analysera en webbplats eller app (kolla in Matomos SDK). Sen finns det tillägg om man behöver saker som funnelanalys, heatmaps och kunna skapa skräddarsydda rapporter. Just de skräddarsydda rapporterna är vanliga att de som använder Matomo på jobbet väljer att köpa till.

Sen kan man välja att drifta Matomo själv, ha en driftpartner eller hyra det som en molntjänst av någon Matomo-specialist. Den friheten är inte given i den här världen. Men du kanske aldrig vill kunna drifta själv eller välja vem som ska drifta åt er? Med Matomo finns ändå möjligheten att byta uppfattning senare, eller byta drift om du blir missnöjd.

För entusiasten som vill drifta sin egen Matomo finns det som one-click-installers bland annat på webbhotellet Oderland och de andra som har Softaculous i sin kundzon. Det kör jag själv här för Webperf. Om man har en IT-avdelning som har svart bälte i optimerad PHP och MySQL/MariaDb kan man drifta en normalstor Matomo själv, men jag misstänker att de flesta nog väljer att låta en Matomo-specialist göra det åt en som tjänst. Se då till att granska leverantören och deras eventuella underleverantörer.

Matomo ger dig kontroll. Och det kan vara rätt skönt att veta att man själv bestämmer sitt öde.

Make Logganalys Great Again 😄

Och är det mest webbstatistik du är ute efter finns fortfarande klassiker från innan Google Analytics och Urchin (som Google köpte 2005), exempelvis AWStats.

Behöver du ens webbanalys?

Men den primära grejen är att bestämma sig för om webbanalys är viktigt för en och om det man jobbar med behöver analysens stöd med datadrivna beslut. Webbanalys är inte obligatoriskt trots allt.

Och mängden som passivt har haft konton i Google Analytics är frustrerande när man tänker på att besökarnas personuppgifter delats till tredjepart utan att någon meningsfull analys bedrivits. De kanske blir färre nu.

Gör webbanalys ordentligt, eller fundera på att låta bli.